bekendtgjort

Udgivelsesfejring

Den 26. oktober udkommer C.Y. Frostholms roman Til den ven jeg aldrig har kendt endelig på Tredje september, og vi inviterer i den anledning til reception på Sorte Firkant (Facebook-event), Nørrebro.

Fra kl. 16 byder vi på en øl/vand og skåler. Kl. 17 vil der være en mindre oplæsningssession med Cyf og oversætterne af tre værker, som knytter sig til bogen:

Frederik Bakkerud & Mathias Bernbom Andersen læser fra deres oversættelse af Hervé Guiberts Vild med Vincent (2023). Iben Engelhardt Andersen læser fra sin kommende oversættelse af Hervé Guiberts Cytomégalovirus. K Vang læser fra sin kommende oversættelse af Derek Jarmans Modern Nature.

Det vil være muligt at købe bogen til releasepris.

Vel mødt!

Kærligste hilsner, forlaget og forfatteren

Paris en brugsanvisning i 4. oplag

Paris en brugsanvisning nu i 4. oplag med nyt omslag. Grafisk formgivning: Lasse Krog Møller. Mød bogen og forlaget *[asterisk] til Lille Bogdag. Og forfatteren om søndagen kl. 15, hvor jeg læser op. Læs mere om bogen her.

Kan du se skoven for bare træer?

Nu kan man læse Mikkel Krause Frantzens tale ved overrækkelsen af Kritikerprisen 2018, som han holdt 2. maj 2019 på Brøg.

Selv fik jeg deværre kun citeret en Marie Key-sang, læst et lille uddrag af bogen og sagt: “Tak til Kritikerlavet, til Mikkel for at holde tale og til jer andre, der kom og kneb mig i armen, og mine venner, som bogen er tilegnet. Og tak til at alle dem, der sagde ja undervejs, i stedet for at rynke på næsen, som gav et kærligt skub og en hjælpende hånd eller et kontant bidrag, som gjorde, at det også rent praktisk kunne lade sig gøre. Ingen nævnt, ingen glemt. Tak til jer, der pludselig gik rundt på museet. Det er rørende og surrealistisk.” Nu står det også her. /Cyf

Open Studios #1

Torsdag 31. januar kl. 17-19, Fabrikken for Kunst og Design: Al Masson, C. Y. Frostholm og Maria Metsala. Hver den sidste torsdag i måneden inviterer Fabrikken til Open Studios. Mød tre kunstnere eller designere, som vil præsentere deres arbejde og praksis i deres eget værksted.

Jeg giver en introduktion til Træmuseet-projektet (bogen og installationerne).

Læs mere på: Facebook/Billetto.

Bogforum 2018

Forfatteren vil være til stede og til at tale med på Bogforum hver dag kl. 🌳. Mød Træmuseet, få et gratis postkort eller gør et kup på politisk revys stand.

Bogrelease: Træmuseet

Udgivelsesfejring fredag 14. september kl. 16-19 på Astrid Noacks Atelier, Rådmandsgade 34 på Nørrebro.

Kig forbi, drik et glas og vær med til at fejre TRÆMUSEET, som udkommer i Rævens Sorte Bibliotek hos forlaget politisk revy.

Digterne Pia Juul og Rasmus Nikolajsen bidrager til festlighederne med lidt oplæsning sammen med undertegnede omkring klokken 17. Og bogen kan fås til nedsat pris på dagen.

Alle er velkomne. Se også Facebook-opslag.

TURBO fylder 50

2018 er halvtredsåret for Per Højholts TURBO. I den anledning har Helsingør Bibliotek på Kulturværftet arrangeret udstillingen TURBO/Click, som bl.a. rummer en rekonstruktion af min installation Turbo på ordet fra 2004. Åbning 3/5 kl. 17. Kan ses til 27/6.

Samtidig viser Hovedbiblioteket på Frederiksberg i disse uger Turbo-sporet fra samme værk på storskærm som del af et 1968-tema.

Det kgl. Biblioteks hjemmeside giver et herligt indblik i alle skitserne til Højholts bog – bl.a. nedenstående, som røber, at henry en kort overgang hed Poul Reumert (public relations)! Og … i Afsnit P-arkivet finder man desuden bl.a. +1, andre skitser og et par relevante essays.

 

3. oplag

Paris en brugsanvisning udkom første gang i 2013, som bind 2 i serien The Piccadilly Expedition Company. I 2014 blev bogen nomineret til både Montanas Litteraturpris og Bukdahls Bet.

Paris en brugsanvisning har været udsolgt fra forlaget i længere tid. Nu foreligger bogen i 3. oplag. Den fås hos Forlaget * [asterisk], Random Gardens eller via boghandlerne. Samtidig er den også igen tilgængelig som ebog.

Læs mere.

lille artig skoledreng

Kirsten Juul Nielsen: lille artig skoledreng (Random Gardens 2017)

Bisballeprisen 2016

bisballe1

Jeg er den glade modtager af Bisballeprisen 2016, der blev overrakt 6. december på Fabrikken for Kunst og Design med taler af Lilian Munk Rösing fra priskomiteen og Bettina Bisballe Burrell, formand for Bisballefonden.

Lilian Munk Rösing motiverede bl.a. sin indstilling således: “I C. Y. Frostholms værk finder man en lige så afdæmpet som insisterende afsøgning af steder og tidslag i et præcist poetisk sprog, ofte i samspil med fotografier. CYF er på sporet af det efterladte, dels efterladte genstande, som iagttages opmærksomt gennem sprogets eller kameraets linse, dels det som historien og stedernes tidligere digtere har efterladt sig. I Paris en brugsanvisning formulerer CYF sin poetik med et citat fra den franske forfatter Georges Perec: Man skal skrive om “det banale, det dagligdags, det åbenlyse, det fælles, det ordinære, det infra-ordinære, baggrundsstøjen, det sædvanlige.” CYF er det infraordinæres digter. Med en sprød præcision i blik og sprogtone leverer han portrætter af tid og sted netop ved at fokusere på det, som ikke er værd at skrive hjem om.”

Decembersalg

Paris en brugsanvisning, Things left behind, Selvportræt med dyr: mine tre seneste bøger, nu kun kr. 100 pr. stk. og 250 for hele pakken, inklusive forsendelse. Til og med 21. december. Put i kurven her.

Vind en ebog

Selvportræt med dyr er også udkommet som ebog. De første 20, der melder sig her eller via Facebook eller Twitter gør sig fortjent til et gratis eksemplar.

Update: alle vinderne er fundet.

Gyldendal-forfatterside

Velkommen på min forfatterside hos Gyldendal.

Vind et Selvportræt med dyr

Out & About har udloddet tre eksemplarer af min nye bog.

Åbent hus og forårsfest på Fabrikken

Kom til åbent hus og fest på Fabrikken for Kunst og Design torsdag 12. maj kl. 16.30. Værket på billedet (og ordene) er af Jesper Fabricius, der har skabt en kæmpe installation til lejligheden i Fabrikkens hal.

Novelle for farlig til DSB

– Operation Virkelighed, Hverdag og Alvor

“Ærede forfatter,

DSBs renommerede månedsmagasin Ud & Se har en rig og lang tradition for at bringe ny dansk litteratur af høj kvalitet.”

Sådan startede brevet fra Ud & Se, som i december 2008 inviterede mig i selskab med 11 andre forfattere til at bidrage til en ny novelleserie med temaet ritualer. Jeg sagde ja tak og endte med at skrive en tekst om statusopdateringer som ritual og at lade den sms’ende hovedperson befinde sig i et tog ligesom læseren af novellen. Eller sådan skulle det i al fald have været, for historien blev aldrig trykt.

Novellen Followers blev godt nok i første omgang godkendt af den eksterne litterære redaktør af serien. Men Ud & Se’s overordnede redaktion bad mig derefter ændre en enkelt formulering. Og da jeg efter grundig overvejelse måtte svare, at jeg mente passagen var for central, var diskussionen ikke længere. Teksten kunne ikke trykkes.

Den faretruende formulering lyder i sin helhed:

“Man kunne overveje, om det overhovedet er forsvarligt at beholde et tog i rute, når lyset er gået i samtlige vogne.”

Udsagnet er en opdatering, som fortælleren (der er vred og lader sig ophidse af hverdagens detaljer) sender af sted til sin profil fra mobilen hvorefter vedkommende tænker for sig selv: “Men hvad skulle der egentlig kunne ske? Alting føles så meget blidere i mørket.”

Da jeg efter flere henvendelser fik kommunikationschef i DSB, Anna Vinding, og Ud & Se-redaktør Andreas Fugl Thøgersens begrundelse, lød den i al korthed:

“Ud & Se udgives af DSB, derfor har Ud & Se et unikt hensyn at tage i forhold til de mennesker, der arbejder i DSB’s tog, og for hvem fx spørgsmål om sikkerhedsprocedurer er virkelighed, hverdag og alvor.”

Det er komisk, men også alarmerende, at redaktionen ønsker at blande sig i indholdet i en skønlitterær tekst på det her niveau. Jeg er selv ret overbevist om, at Ud & Se’s læsere er i stand til at gennemskue, at det drejer sig om en tanke i en fiktiv tekst. Og jeg kan i øvrigt ikke med min bedste vilje får øje på nogen sikkerhedsrisiko.

Også jeg har set Ud & Se som en værdifuld platform for dansk litteratur med et ekceptionelt oplag og en enestående læsesituation. At indskrænke det kreative rum på denne måde, er at degradere litteratur til reklame, til skade for både læsere og litteratur.

Det er måske nok symptomatisk for, hvordan det kunstneriske frirum i stigende grad må vige for de kommercielle kræfter, men det er ikke desto mindre forstemmende.

For ikke blot at lade episoden passere i tavshed, har jeg valgt selv at distribuere novellen (som DSB har honoreret mig for) og lade nogle af de togpassagerer, der skulle have haft mulighed for at læse den i de rette omgivelser, om selv at tage til stilling. Sammen med en række kolleger og venner distribuerer jeg i dag, mandag 2. november, novellen som flyveblad i toget i Storkøbenhavn. Jeg vil samtidig sprede teksten via internettets forskellige kanaler og lægge den til gratis download på www.cyf.dk/followers, hvor folk opfordres til at printe den ud og sprede den videre i tognettet. Novellen vil desuden blive trykt i Litteraturen på Scenens almanak, som udkommer til december.

Vi kalder det Operation Virkelig, Hverdag og Alvor, fordi litteratur og kunstnerisk frihed også er Virkelighed, Hverdag og Alvor for os.

followersforside

080808

Både Brian Mikkelsen og jeg er blandt oplægsholderne på Dansk Forfatterforenings konference Den skønne litteratur på Vartov 9. april. Jeg skal snakke om elektronisk litteratur.

Onsdag 19. september kl. 19.30 snakker Tania Ørum og jeg om appelsiner i Gertrude Stein Selskabet.

Afsnit P-cykel fundet

Dér stod den: i Oehlenschlægersgade i går (tak for tippet), rippet for sit skilt og i det hele taget hærget, og så i øvrigt omklamret af verdens største gule lås. Tyv tror hver mand. Jeg måtte stjæle den tilbage slæbende. Låst er den stadig, nu dobbelt. You bastard. Don’t you dare.

Afsnit P-cykel forsvundet


Sidst set i cykelkælder på Vesterbro. Hjælp!