Når vi taler om litteratur

Aldrig nogensinde er der blevet talt så meget om litteratur, som der gøres herhjemme lige for tiden. Man gør det i ’Mandagslæser’ på BT’s hjemmeside, i TV 2 Kultur ’Litteratur unplugged’, i ’Mellem linjerne’ på TV3 Art og i ’Frisprog’ på Canal 9. Og man gør det i de to gode podcasts ’Litteratur FM’ og ’Bogmagasinet’. Eller gjorde, burde jeg rettere skrive om sidstnævnte. For DR har netop besluttet, at man vil stoppe ’Bogmagasinet’ og i stedet overføre en del af de ting, man tidligere har lavet i podcasten, til P3-programmet ’Lix’.

Dermed skal ’Litteratur FM’ på Radio24syv føre litteraturpodcastfanen videre i konkurrence med de andre ovennævnte (tv)-programmer. Men det går nu nok, så længe den vidende og evigt engagerede litteraturjournalist Søren Læstrup er vært. Hver mandag sidder han og et panel på tre mand, der udskiftes fra uge til uge, klar til at tale litteratur. Det gøres klogt og underholdende i ’Litteratur FM’, hvor man i år allerede har talt om emner som årets bedste novellist, danske Anders Ordblindegaards problemer med at få oplæsninger, det norske teeenagefænomen Martin Odegaard og ghostwriting i Kina.

’Litteratur FM’ er – og har længe været – blandt de mest populære og mest downloadede programmer på Radio24syv. Det forstår man godt. Læstrups og de indbudte gæsters entusiasme smitter nemlig ud gennem æteren. Der bliver både grinet og nørdet meget, og samtidig diskuteres der indædt, uden at det bliver ekskluderende.

Hvert program bliver indledt med, at gæsterne giver ’ugens bogmærke’ og ’ugens sætning’ til udvalgte, aktuelle navne i bogverdenen. En genial måde at komme i gang på. Siden føres man afslappet, men nøgternt, gennem de to timers ugentlige taleradio, som er en gave til lyttende litteraturnørder. Der tales om falske sonetter. Om romanforfatteren Mara Lees rolle som en art sweeper på den svenske litteraturscene. Om polyvante forfattere.

Og hvis én i panelet siger Modiano, så ved vi alle sammen godt, at det er den hovedsætningsstærke franske prosaist Patrick Modiano fra Boulogne-Billancourt Paris, der tales om.

Ingen syntaktiske spidsfindigheder er for store eller for små for programmet at gå i kødet på, og under sidste års litteraturtriennale i Brasilien gik Søren Læstrup og panelet kort og godt samtlige skoler inden for verdenslitteraturen igennem og gav en dybdegående analyse af hvert årtis styrker og svagheder, uden at det blev kedeligt. Imponerende.

’Litteratur FM’ sætter en tyk streg under, at litteraturjournalistik ikke behøver at være bedaget mikrofonholderi. Og hvad vigtigere er: Man får lyst til selv at diskutere med, når man hører de kloge herrer øse ud af deres viden om den smukke kunstart.

BJØRN UGLE, Politiken