> livet på nettet
c. Y. frostholm> litteratur
<< >>

Det elektroniske medborgerhus
 


kbh.dk. Er det muligt at skabe en kommunal Facebook?

 

TRE millioner kroner om året har Københavns Kommune skudt i sin ambitiøse nye satsning, det sociale netværk Kbh.dk, som åbnede her i sommer. Og ambitionerne fejler ikke noget: målet er at få indfanget 50.000 brugere – hver tiende københavner – inden næste sommer. Kort sagt, nå en popularitet i Hovedstaden svarende til Facebooks.

Der er et lille stykke vej endnu, må man nok konstatere her et par måneder efter offentliggørelsen. Aktiviteterne på sitet, der ganske vist stadig er i beta-fasen, er ikke overvældende, og antallet af brugere kan ikke være stort. Lanceringen blev ellers ledsaget af 55 ret så synlige kbh.dk-fortovsfliser rundt om i kommunen, hvorfra man pr. sms skal kunne få tilsendt aktuelle tips til aktiviteter i flisens nærhed – i sig selv en ret smart forankring af projektet i det fysiske rum. Men trods alt en gimmick.

»Visionen for kbh.dk er at skabe en socialt sammenhængende storby,« lyder det på sitet. Og i en pressemeddelelse udtaler overborgmester Ritt Bjerregaard: »Vi vil gerne give københavnerne mulighed for at få mere ud af hinanden og øge mulighederne for oplevelse, underholdning og social aktivitet. Københavnerne får nem adgang til at finde sammen om det, der interesserer dem.« Men »kommunen er blot skaber af den tekniske løsning,« tilføjer Ritt. »Det spændende er, at det er københavnerne selv, der i fællesskab får lov at udvikle og skabe indhold i netværket omkring kbh.dk.«

Og det er selvfølgelig det, der er den største force og ikke mindst den største udfordring i et sådant projekt. At man skal ramme Web 2.0-åren, og også gerne plet. For det kan godt være, man har eneret på at skrive på de københavnske fortove, men på internettet er man alt andet end alene. Der er efterhånden et hav af steder, man kan oprette sin egen blog, og netværker, hvor man kan samle på sine »venner« (selv om folks appetit på den slags godt nok virker umættelig).

EN af forløberne for Kbh.dk er mitKBH som blev startet i 2006 af en flok private, der driver det mere eller mindre i deres fritid. Websitet er mestendels en guide skrevet og kommenteret af brugerne. Horisonten er dog ikke begrænset til typiske guidekategorier som »Spisesteder«, »Take away« og »Klubber«, men omfatter også »Steder« i videre forstand, såsom løberuter, legepladser og trådløse netværk, for ikke at glemme »at cykle gennem København«. Interfacet er livligt, men enkelt at orientere sig i. Og diverse lister, kort og nøgleord (for eksempel »gratis«, »grimt« eller »oase«) gør det let at finde frem til sider af byen, som man måske ikke kendte til i forvejen. Hvilket må siges at være stedets vigtigste funktion: at afdække nye lag af byen. ToldSkat Museum, for eksempel. Eller bænken ved Overgaden Oven Vandet. Anmeldelserne suppleres desuden med kommentarer og løs snak, coaching af nytilflyttere og efterlysninger af en billig frisør eller en god slagter til fest.

Selv om det vist også har været op ad bakke for mitKBH, har websitet efterhånden samlet sig til et ret fyldigt og inspirerende portræt af hovedstaden, og uvist hvorfor har der netop denne sommer også været en rivende vækst i brugertallet, som nu efter to år er oppe på 16.000. Hvilket naturligt nok smitter af på kvaliteten af indholdet.

Også Københavns Kommunes nye nettjeneste, Kbh.dk, er forholdsvis brugervenlig. Ja, et eller andet ved designet gør det nærmest børnevenligt at se på. Jeg har sjældent set en hjemmeside med så Brio-glade farver og så stor skrift. Bestemt, det har funky og tidssvarende elementer. Men mest ligner det et site som skal kunne aflæses på fjernsynsafstand (à la tv-stationen Joost.com), hvilket ikke helt fremmer overblikket.

Siderne er struktureret ud fra Københavns ni bydele, samt »andre danske byer« (herunder Frederiksberg) og »international« (herunder Malmø), men indholdet er desuden ordnet i Events, Grupper, Netværk og Blogs, der går på tværs og til dels underminerer bymetaforen. For at sikre sig flest mulige læsere knytter folk deres blogs til mere end et kvarter, og de skriver naturligvis heller ikke kun om det lokale. De skriver for nettet.

Mere end at være en guide, er det en kollektiv kalender, centreret om aktiviteter i højere grad end faste steder. Indtil videre er kalenderen holdt kørende takket være stof fra kulturguiden KultuNaut, samt endnu vigtigere: entusiastisk blogging og heppen fra folkene bag projektet. Hvilket formodentlig også er den eneste måde, man får banket liv i sådan et maskineri: med menneskelig energi. Men hvordan det skal blive cool og indtage folks dagligdag i stil med Facebook i en »TV Lorry-udgave«, det er sværere at se for sig i skrivende stund.

En del af forklaringen er – desværre – at Kbh.dk er meget mere sympatisk konstrueret end de skruppelløse kæmper på markedet. Det er reklamefrit (ligesom mitKBH i øvrigt), og man holder sig for gode til at bruge beskidte tricks som den slags adressehøstmaskiner, der i løbet af et par klik snupper samtlige af brugerens kontakter fra Gmail eller Hotmail. Det elektroniske medborgerhus er bygget på open source-software og understøtter ædle funktioner som OpenID. Det er åbent og imødekommende, men det rummer ikke ret mange unikke redskaber – udover måske en lækker måde at præsentere billeder og farvelægge sine kommentarbokse på. Funktionerne må naturligvis også vokse frem i samspil med brugerne, men et eller andet sted skal det grundlæggende incitament trods alt komme fra: i indsparket.

Det langt mindre brugerstyrede Kopenhagen.dk har, i løbet af adskillige år, organisk vokset sig til et stort og centralt redskab, både som nyhedsbrev og webmagasin, for en afgrænset skare, nemlig kunstverdenen: fordi det er her oplysningerne er. Facebook har uhyggelig effektivt i dag fået tag i op mod 700.000 danskere, hvilket var umuligt at forudse for et par år siden. Nu er det pludselig uomgængeligt, fordi det er her, de andres nærvær er.

Det skal blive spændende at se, hvad der skal blive grunden til, at også Kbh.dk vinder udbredelse, ja ligefrem formår at skabe en »social sammenhængende by« på nettet. Hvis det lykkes. Tanken er jo god nok.
 

Bragt i Weekendavisen #34, 22.-28.. juli 2008

 

Christian Yde Frostholm: Livet på nettet

> livet på nettetc. Y. frostholm> litteratur