Aldrig nogensinde er der blevet talt sĂ„ meget om litteratur, som der gĂžres herhjemme lige for tiden. Man gĂžr det i âMandagslĂŠserâ pĂ„ BTâs hjemmeside, i TV 2 Kultur âLitteratur unpluggedâ, i âMellem linjerneâ pĂ„ TV3 Art og i âFrisprogâ pĂ„ Canal 9. Og man gĂžr det i de to gode podcasts âLitteratur FMâ og âBogmagasinetâ. Eller gjorde, burde jeg rettere skrive om sidstnĂŠvnte. For DR har netop besluttet, at man vil stoppe âBogmagasinetâ og i stedet overfĂžre en del af de ting, man tidligere har lavet i podcasten, til P3-programmet âLixâ.
Dermed skal âLitteratur FMâ pĂ„ Radio24syv fĂžre litteraturpodcastfanen videre i konkurrence med de andre ovennĂŠvnte (tv)-programmer. Men det gĂ„r nu nok, sĂ„ lĂŠnge den vidende og evigt engagerede litteraturjournalist SĂžren LĂŠstrup er vĂŠrt. Hver mandag sidder han og et panel pĂ„ tre mand, der udskiftes fra uge til uge, klar til at tale litteratur. Det gĂžres klogt og underholdende i âLitteratur FMâ, hvor man i Ă„r allerede har talt om emner som Ă„rets bedste novellist, danske Anders Ordblindegaards problemer med at fĂ„ oplĂŠsninger, det norske teeenagefĂŠnomen Martin Odegaard og ghostwriting i Kina.
âLitteratur FMâ er – og har lĂŠnge vĂŠret – blandt de mest populĂŠre og mest downloadede programmer pĂ„ Radio24syv. Det forstĂ„r man godt. LĂŠstrups og de indbudte gĂŠsters entusiasme smitter nemlig ud gennem ĂŠteren. Der bliver bĂ„de grinet og nĂžrdet meget, og samtidig diskuteres der indĂŠdt, uden at det bliver ekskluderende.
Hvert program bliver indledt med, at gĂŠsterne giver âugens bogmĂŠrkeâ og âugens sĂŠtningâ til udvalgte, aktuelle navne i bogverdenen. En genial mĂ„de at komme i gang pĂ„. Siden fĂžres man afslappet, men nĂžgternt, gennem de to timers ugentlige taleradio, som er en gave til lyttende litteraturnĂžrder. Der tales om falske sonetter. Om romanforfatteren Mara Lees rolle som en art sweeper pĂ„ den svenske litteraturscene. Om polyvante forfattere.
Og hvis én i panelet siger Modiano, sÄ ved vi alle sammen godt, at det er den hovedsÊtningsstÊrke franske prosaist Patrick Modiano fra Boulogne-Billancourt Paris, der tales om.
Ingen syntaktiske spidsfindigheder er for store eller for smÄ for programmet at gÄ i kÞdet pÄ, og under sidste Ärs litteraturtriennale i Brasilien gik SÞren LÊstrup og panelet kort og godt samtlige skoler inden for verdenslitteraturen igennem og gav en dybdegÄende analyse af hvert Ärtis styrker og svagheder, uden at det blev kedeligt. Imponerende.
âLitteratur FMâ sĂŠtter en tyk streg under, at litteraturjournalistik ikke behĂžver at vĂŠre bedaget mikrofonholderi. Og hvad vigtigere er: Man fĂ„r lyst til selv at diskutere med, nĂ„r man hĂžrer de kloge herrer Ăžse ud af deres viden om den smukke kunstart.
BJĂRN UGLE, Politiken