bekendtgjort

Paris en brugsanvisning i 4. oplag

Paris en brugsanvisning nu i 4. oplag med nyt omslag. Grafisk formgivning: Lasse Krog M√łller. M√łd bogen og forlaget *[asterisk] til Lille Bogdag. Og forfatteren om s√łndagen kl. 15, hvor jeg l√¶ser op. L√¶s mere om bogen her.

Kan du se skoven for bare træer?

Nu kan man l√¶se Mikkel Krause Frantzens tale ved overr√¶kkelsen af Kritikerprisen¬†2018, som han holdt 2. maj 2019 p√• Br√łg.

Selv fik jeg dev√¶rre kun citeret en Marie Key-sang, l√¶st et lille uddrag af bogen og sagt: “Tak til Kritikerlavet, til Mikkel for at holde tale og til jer andre, der kom og kneb mig i armen, og mine venner, som bogen er tilegnet. Og tak til at alle dem, der sagde ja undervejs, i stedet for at rynke p√• n√¶sen, som gav et k√¶rligt skub og en hj√¶lpende h√•nd eller et kontant bidrag, som gjorde, at det ogs√• rent praktisk kunne lade sig g√łre. Ingen n√¶vnt, ingen glemt. Tak til jer, der pludselig gik rundt p√• museet. Det er r√łrende og surrealistisk.” Nu st√•r det ogs√• her. /Cyf

Open Studios #1

Torsdag 31. januar kl. 17-19, Fabrikken for Kunst og Design: Al Masson, C. Y. Frostholm og Maria Metsala. Hver den sidste torsdag i m√•neden inviterer Fabrikken til Open Studios. M√łd tre kunstnere eller designere, som vil pr√¶sentere deres arbejde og praksis i deres eget v√¶rksted.

Jeg giver en introduktion til Træmuseet-projektet (bogen og installationerne).

Læs mere på: Facebook/Billetto.

Bogforum 2018

Forfatteren vil v√¶re til stede og til at tale med p√• Bogforum hver dag kl.¬†🌳.¬†M√łd Tr√¶museet, f√• et gratis postkort eller g√łr et kup p√• politisk revys stand.

Bogrelease: Træmuseet

Udgivelsesfejring fredag 14. september kl. 16-19 p√•¬†Astrid Noacks Atelier,¬†R√•dmandsgade 34 p√• N√łrrebro.

Kig forbi, drik et glas og vær med til at fejre TRÆMUSEET, som udkommer i Rævens Sorte Bibliotek hos forlaget politisk revy.

Digterne Pia Juul og Rasmus Nikolajsen bidrager til festlighederne med lidt oplæsning sammen med undertegnede omkring klokken 17. Og bogen kan fås til nedsat pris på dagen.

Alle er velkomne. Se også Facebook-opslag.

TURBO fylder 50

2018 er halvtreds√•ret for Per H√łjholts TURBO. I den anledning har Helsing√łr Bibliotek p√• Kulturv√¶rftet arrangeret udstillingen TURBO/Click, som bl.a. rummer en rekonstruktion af min installation Turbo p√• ordet fra 2004.¬†√Öbning 3/5 kl. 17. Kan ses til 27/6.

Samtidig viser Hovedbiblioteket på Frederiksberg i disse uger Turbo-sporet fra samme værk på storskærm som del af et 1968-tema.

Det kgl. Biblioteks hjemmeside giver et herligt indblik¬†i alle skitserne til H√łjholts bog¬†‚Äď bl.a. nedenst√•ende, som r√łber, at henry¬†en kort overgang hed Poul Reumert (public relations)!¬†Og … i¬†Afsnit P-arkivet¬†finder man desuden bl.a. +1, andre skitser og et par relevante essays.

 

3. oplag

Paris en brugsanvisning udkom f√łrste gang i 2013, som bind 2 i serien The Piccadilly Expedition Company. I 2014 blev bogen nomineret til b√•de Montanas Litteraturpris og Bukdahls Bet.

Paris en brugsanvisning har været udsolgt fra forlaget i længere tid. Nu foreligger bogen i 3. oplag. Den fås hos Forlaget * [asterisk], Random Gardens eller via boghandlerne. Samtidig er den også igen tilgængelig som ebog.

Læs mere.

lille artig skoledreng

Kirsten Juul Nielsen: lille artig skoledreng (Random Gardens 2017)

Bisballeprisen 2016

bisballe1

Jeg er den glade modtager af Bisballeprisen 2016, der blev overrakt 6. december på Fabrikken for Kunst og Design med taler af Lilian Munk Rösing fra priskomiteen og Bettina Bisballe Burrell, formand for Bisballefonden.

Lilian Munk R√∂sing motiverede bl.a. sin indstilling s√•ledes: “I C. Y. Frostholms v√¶rk finder man en lige s√• afd√¶mpet som insisterende afs√łgning af steder og tidslag i et pr√¶cist poetisk sprog, ofte i samspil med fotografier. CYF er p√• sporet af det efterladte, dels efterladte genstande, som iagttages opm√¶rksomt gennem sprogets eller kameraets linse, dels det som historien og stedernes tidligere digtere har efterladt sig. I Paris en brugsanvisning formulerer CYF sin poetik med et citat fra den franske forfatter Georges Perec: Man skal skrive om “det banale, det dagligdags, det √•benlyse, det f√¶lles, det ordin√¶re, det infra-ordin√¶re, baggrundsst√łjen, det s√¶dvanlige.” CYF er det infraordin√¶res digter. Med en spr√łd pr√¶cision i blik og sprogtone leverer han portr√¶tter af tid og sted netop ved at fokusere p√• det, som ikke er v√¶rd at skrive hjem om.”

Decembersalg

Paris en brugsanvisning, Things left behind, Selvportr√¶t med dyr: mine tre seneste b√łger, nu kun kr. 100 pr. stk. og 250 for hele pakken, inklusive forsendelse. Til og med 21. december. Put i kurven her.

Vind en ebog

Selvportr√¶t med dyr er ogs√• udkommet som ebog. De f√łrste 20, der melder sig her eller via Facebook eller Twitter g√łr sig fortjent til et gratis eksemplar.

Update: alle vinderne er fundet.

Gyldendal-forfatterside

Velkommen på min forfatterside hos Gyldendal.

Vind et Selvportræt med dyr

Out & About har udloddet tre eksemplarer af min nye bog.

Åbent hus og forårsfest på Fabrikken

Kom til åbent hus og fest på Fabrikken for Kunst og Design torsdag 12. maj kl. 16.30. Værket på billedet (og ordene) er af Jesper Fabricius, der har skabt en kæmpe installation til lejligheden i Fabrikkens hal.

Novelle for farlig til DSB

– Operation Virkelighed, Hverdag og Alvor

“√Ürede forfatter,

DSBs renommerede m√•nedsmagasin Ud & Se har en rig og lang tradition for at bringe ny dansk litteratur af h√łj kvalitet.”

S√•dan startede brevet fra Ud & Se, som i december 2008 inviterede mig i selskab med 11 andre forfattere til at bidrage til en ny novelleserie med temaet ritualer. Jeg sagde ja tak og endte med at skrive en tekst om statusopdateringer som ritual og at lade den sms’ende hovedperson befinde sig i et tog ligesom l√¶seren af novellen. Eller s√•dan skulle det i al fald have v√¶ret, for historien blev aldrig trykt.

Novellen Followers blev godt nok i f√łrste omgang godkendt af den eksterne litter√¶re redakt√łr af serien. Men Ud & Se’s overordnede redaktion bad mig derefter √¶ndre en enkelt formulering. Og da jeg efter grundig overvejelse m√•tte svare, at jeg mente passagen var for central, var diskussionen ikke l√¶ngere. Teksten kunne ikke trykkes.

Den faretruende formulering lyder i sin helhed:

“Man kunne overveje, om det overhovedet er forsvarligt at beholde et tog i rute, n√•r lyset er g√•et i samtlige vogne.”

Udsagnet er en opdatering, som fort√¶lleren (der er vred og lader sig ophidse af hverdagens detaljer) sender af sted til sin profil fra mobilen hvorefter vedkommende t√¶nker for sig selv: “Men hvad skulle der egentlig kunne ske? Alting f√łles s√• meget blidere i m√łrket.”

Da jeg efter flere henvendelser fik kommunikationschef i DSB, Anna Vinding, og Ud & Se-redakt√łr Andreas Fugl Th√łgersens begrundelse, l√łd den i al korthed:

“Ud & Se udgives af DSB, derfor har Ud & Se et unikt hensyn at tage i forhold til de mennesker, der arbejder i DSB’s tog, og for hvem fx sp√łrgsm√•l om sikkerhedsprocedurer er virkelighed, hverdag og alvor.”

Det er komisk, men ogs√• alarmerende, at redaktionen √łnsker at blande sig i indholdet i en sk√łnlitter√¶r tekst p√• det her niveau. Jeg er selv ret overbevist om, at Ud & Se’s l√¶sere er i stand til at gennemskue, at det drejer sig om en tanke i en fiktiv tekst. Og jeg kan i √łvrigt ikke med min bedste vilje f√•r √łje p√• nogen sikkerhedsrisiko.

Også jeg har set Ud & Se som en værdifuld platform for dansk litteratur med et ekceptionelt oplag og en enestående læsesituation. At indskrænke det kreative rum på denne måde, er at degradere litteratur til reklame, til skade for både læsere og litteratur.

Det er måske nok symptomatisk for, hvordan det kunstneriske frirum i stigende grad må vige for de kommercielle kræfter, men det er ikke desto mindre forstemmende.

For ikke blot at lade episoden passere i tavshed, har jeg valgt selv at distribuere novellen (som DSB har honoreret mig for) og lade nogle af de togpassagerer, der skulle have haft mulighed for at l√¶se den i de rette omgivelser, om selv at tage til stilling. Sammen med en r√¶kke kolleger og venner distribuerer jeg i dag, mandag 2. november, novellen som flyveblad i toget i Stork√łbenhavn. Jeg vil samtidig sprede teksten via internettets forskellige kanaler og l√¶gge den til gratis download p√• www.cyf.dk/followers, hvor folk opfordres til at printe den ud og sprede den videre i tognettet. Novellen vil desuden blive trykt i Litteraturen p√• Scenens almanak, som udkommer til december.

Vi kalder det Operation Virkelig, Hverdag og Alvor, fordi litteratur og kunstnerisk frihed også er Virkelighed, Hverdag og Alvor for os.

followersforside

080808

B√•de Brian Mikkelsen og jeg er blandt opl√¶gsholderne p√• Dansk Forfatterforenings konference Den sk√łnne litteratur p√• Vartov 9. april. Jeg skal snakke om elektronisk litteratur.

Onsdag 19. september kl. 19.30 snakker Tania √ėrum og jeg om appelsiner i Gertrude Stein Selskabet.

Afsnit P-cykel fundet

D√©r stod den: i Oehlenschl√¶gersgade i g√•r (tak for tippet), rippet for sit skilt og i det hele taget h√¶rget, og s√• i √łvrigt omklamret af verdens st√łrste gule l√•s. Tyv tror hver mand. Jeg m√•tte stj√¶le den tilbage sl√¶bende. L√•st er den stadig, nu dobbelt. You bastard. Don’t you dare.

Afsnit P-cykel forsvundet


Sidst set i cykelkælder på Vesterbro. Hjælp!