C. Y. Frostholm
“Transvestit til Ă
rhus”
(Politiken)
“en nĂŠsten to meter hĂžj mand, der gerne klĂŠder sig som en kvinde og synger som en hermafrodit”
(DR, Danish Music Awards)
“den karismatiske (og flagrant homoseksuelle) forsanger og sangskriver…”
(Gaffa)
“TO METER HĂJ TRANSVESTIT. Med sine nĂŠsten to meter rager forsanger og frontfigur Antony Hegarty i mere end en forstand op over resten af bandet. … Men selvom han har bevaret selviscenesĂŠttelsens kunst fra sin tid som kabaretartist og drag queen, er der andet og mere bag de barberede Ăžjenbryn og den pudderhvide ansigtsmaske…”
(Ă
rhus Festuge)
Efter med egne Þjne og isÊr Þrer at have oplevet Antonys (and the Johnssons) fantastiske tilstedevÊrelse i gÄr aftes pÄ Falkonerscenen, sidder jeg tilbage med ikke sÄ fÄ spÞrgsmÄl. Er manden fx virkelig to meter hÞj? (NÊsten hele bandet sad ned, sÄ det var lidt svÊrt at afgÞre). Bliver man transvestit af at tage sin lilla hÄndtaske med pÄ scenen? Og er dét mon sÄdan, et menneske med to sÊt kÞnsorganer lyder? Jeg tÞr slet ikke tÊnke pÄ, hvordan de havde det i à rhus.
LĂžsrevne absurditeter
Weekendavisen valgte at omdĂžbe min artikel i dagens avis til LĂžsrevne absurditeter. Teknikken synes at have givet dem ret: et meningsgivende afsnit mangler i den trykte avis. Jeg bringer lige min egen version her.
“Du er ogsĂ„ et scoop, darling, du mĂ„ godt vĂŠre kostbar. Jeg glĂŠder mig bare sĂ„dan til vi skal ride – vi skal grine hele vejen pĂ„ de heste.”
(Vordingborg-KĂžbenhavn H)
“DIAMANTBORING”
“Et nyt eventyr. Hver dag.”
“RENT FUP ER TILBAGE”
(H.C. Andersens Boulevard-Amager Boulevard)
“Hva heter konsonanter pĂ„ engelsk? Det samme? … You swallowed one of my consonants!”
(Landmark, Bergen)
“Det er godt at komme i klasse med en man kender. For sĂ„ kender man en, og sĂ„ er der en man kender.”
(A-toget)
“Det gode ved Informeren er, at der faktisk stĂ„r ord i den.”
“Jeg er ikke dum, og jeg er ikke en klodsmajor, jeg uheldig, det er noget andet.”
“Jeg sidder bare her dybt charmerende og sveder.”
(FrederiksvĂŠrkbanen)
SĂ„ er vi helt trygge
“[Den unge generation] er ogsĂ„ mere tolerante, de er mere liberalt sindede, de er pro-business, de ser mere positivt pĂ„ bĂžsseĂŠgteskaber, og to ud af tre synes det er helt ok, at folk dater pĂ„ tvĂŠrs af hudfarver”
(Scott Keeter ifĂžlge Bjarke MĂžller i Politiken)
“Jeg forstĂ„r godt, du gerne vil kĂžbe noget, der kan vĂŠre en investering for resten af livet.”
(Christianshavns Kanal)
“Men poesi er der ingen penge i, det er jo hĂ„blĂžst! Poesi! Det er ikke engang lyrik! AltsĂ„, poesi kĂŠre venner!”
“Det er fordi ham, der har skrevet den, hedder det samme som mig. SĂ„ kunne det vĂŠre sjovt at kĂžbe den og skrive under.”
Videoudlejeren: “Er du alene hjemme i aften?”
Den mandlige kunde: “?”
Videoudlejeren: “Jeg mener, hvor sĂždt behĂžver det vĂŠre?”
SĂžndag middag
byen er rolig
stort set tom
Biblioteket er Ă„bent
udenfor stÄr
en far og taler
ned til sit barn
Du bliver syg
og jeg har ikke tid til
at du bliver syg
sÄ du kan nok se
jeg blir nĂždt til at stramme
dit halstĂžrklĂŠde
Peter Laugesen: 64 (udkommer 15/5)
[Afrevne ord live pÄ Lab 4/5 kl. 20.]
[Lidt ord om ORD-udstillingen og -debatten pÄ LiteraturHaus i aftes.]
[Har anmeldt Ottar Ormstads telefonkatalogdiktet i den norske avis Klassekampen i dag. Her er ordene pÄ dansk. LÊs ogsÄ Karin Haugens interview.]
Hedda
Rollernes kĂžn er byttet ud, sĂ„ der dannes homoseksuelle par. Men gad vide egentlig hvorfor. Al erotikken i forestillingen foregĂ„r i de vante heteroseksuelle konstellationer, imens homoparrene er platoniske, golde og – ikke mindst i det Ăžjeblik de to mĂŠnd ender i den samme stol og faktisk rĂžrer ved hinanden – farceagtigt lattervĂŠkkende.
En soap
Den fĂžrste gang fĂ„r billedet med de blomstrende frugttrĂŠer foran vinduerne i Nordvest-blokken mig til at udbryde et “smukt”. NĂžjagtig som kvinden pĂ„ rĂŠkken bagved straks efter. “Smukt”. Anden gang er det allerede et udvandet og gennemsigtigt motiv.
Da Charlotte (Trine Dyrholm) og Veronika (David Dencik) begynder at kysse, zoomer kameraet ud, sÄ man kan se Veronikas nederdel. Er det det, halvdelen af salen ler af?
Ottar Ormstad-dag pÄ Afsnit P.