C. Y. Frostholm

“Jeg ringer fra Amager Centret. Vi er nødt til at tage til Ribe i aften. Der er sket noget sygdom i familien.”

Man er kommet i fint selskab. Fernisering fredag 31. marts kl. 16.

Sagde han virkelig “planetekspert”?

“Det er typisk mit liv”

(Martin Larsen: Århus)

Men hvorfor er det, jeg lukker øjnene, når jeg pudser mine briller?

You’ve got the answers, and you’ve got the facts
But I know the truth

(Jenny Wilson)

“Ku’ du tænke dig at stå model?”

(Sdr. Boulevard)

Det er i forrummet til et lokale med pengeautomater. De sidder på gulvet og drikker i det skarpe neonlys. Udenfor er fortovene spejlglatte. Dét er Berlin, siger vi til hinanden.

“You looked better on MySpace”

(t-shirt, sidemanden på netcafeen)

“Letters are in reading overlooked”

Michael Snow

Slog et spejl itu. Signerede kontrakten. Skrev en kort tekst om en blå nøgle.

Troede meget naivt, jeg ville få lidt længere tid her, før nogen fandt mig. Jeg blev straks helt blogeret (smuk gestus ellers, RJJ).

I mellemtiden har Jill Walker fået 100.000 for sin research blogging.

Og jeg har på loftet tilfældigt fundet min officielle rejsedagbog fra sommerferien i Norge 1978. Sirlige beskrivelser af lutter tomhed, kortspil og slikspisen krydret med indklæbede pressede planter. Er der noget kedeligere end dagbøger skrevet for at blive læst af andre?

Fin aften på Lab i går. Glæder mig til Maja Lee Langvads digtsamling, som skulle komme på Borgen til maj, hun skriver og læser så cool og syleskarpt. Og Jens Blendstrups stumfilmsfuldskæg gav pludselig mening til hans forrygende tekst om Muhammedtegningerne: “Pas på!” Men hvad er det for nogle kirkebænke, de har fået på Lab? ØK søger tekster om depression og sortsyn, netop som foråret begynder at melde sig. Det er med at få dem skrevet, før det er for sent.

Alle siges at kunne huske den første gang. Hvem kan huske den sidste?

“I’ll never go shopping with you again”

(lufthavnstoget)

En hel dags overspringshandlinger, og så i minutterne før jeg må gå: den perfekte ro og koncentration.

“Selv om det rommet jeg befinner meg i er helt mørkt, lukker jeg øynene når jeg legger meg til å sove.”

Nathalie Quintane

“Jeg ringer når jeg står på Mozarts Plads.”

“Kriteriet är inte att kunne säga djuppsinnigheter – det gör även vansinniga – utan att kunne lyssna.”

Horace Engdahl: Meteorer

“Ordrup? Hvad fanden er Ordrup?”

Jeg beslutter, at dette er en blog.

I går aftes var hele familien Forfatter(skolen) forsamlet på LiteraturHaus omkring Horace Engdahl og Niels Frank til en oplæsning af og samtale om fragmenter og aforismer. Diskussionen i salen udartede sig, eller som Engdahl udtrykte det: den løb dem af hænde. Det blev simpelthen publikum for meget, at denne ikke-genre eller anti-genre pludselig skulle have så meget opmærksomhed. De fik ondt af alle de andre “rigtige” genrer. “Hvad med prosaen?” “Hvad med digtet?” Og så diskuterede de, om fragmentet var for “aristokratisk” eller “autoritært”. Jeg forestiller mig, hvordan det ville have set ud, hvis man var landet fra en anden planet.

“Skal vi nu også til at have Al Qaeda her? Det orker jeg altså ikke!”

Turbo på ordet (Audiatur)

turbo_audiatur1

turbo_audiatur2

turbo_audiatur3

Turbo på ordet, v2, Audiatur – festival for ny poesi (2005)

“Skal vi ikke lave noget rigtig lækkert? Skal vi ikke lave en pastasalat?”

“lite dålig stämning friskar upp”

TERVISEKS

“Min krop, altså … mine ben, det er også min krop. Ikke?”

“Jeg er ikke så god til majs, medmindre de sidder på en kolbe”

“Kan du huske, da vi mødte Mogens her?” “Det var et rørende øjeblik”

“För trött för att tänka, men inte för att länka”

Malte P

Turbo på ordet

turbo_treskærme

Christian Yde Frostholm: Turbo på ordet
Museet for Samtidskunst (2004)
Installation på udstillingen PERformer HØJHOLT.

Flashanimation i tre spor afspillet på tre eMac-computere. Tekster: Per Højholt: Turbo (1968), +1 (1969) og Punkter (1971). Lydside: Turbo – en spacefiction (1969).

Turbo på ordet er også blevet vist i 2005 på Audiatur – festival for ny poesi i Bergen og i 2006 på Roskilde Bibliotek og Roskilde Universitetsbibliotek, samt i halvtredsåret for Turbo på Helsingør Bibliotek i 2018.

Siden 2016 har Turbo-sporet været tilgængeligt online som video.

Læs mere →

Der er den lyd du vågner ved

Digt/musik-video til to skæringer, “Der er den lyd du vågner ved” og “Stadier”, fra cd’en Mellem stationerne (Resonance.dk 2000). Vist under Lyd+Litteratur i Århus i 2002.

Video, tekst, oplæsning: C. Y. Frostholm.
Musik, produktion, breakbeats og samples: Hans Sydow.
Vokal: Rie Koch. Guitar: Peter Steenild. Kontrabas: Jacob Jensen.

Hurraflag

Hurraflag
Afsnit Ps nye Parlør (2002)
Video af Tinne Borgland og C. Y. Frostholm.

Se også: hurraflag og rødt

NOT FOR SALE

Not-for-sale

Christian Yde Frostholm
NOT FOR SALE
Hvedekorn 2/2002

Cover og højresider i det trykte tidsskrift + Flash-animation bragt på www.hvedekorn.dk.

Læs mere →

Vigilance Propreté

Vigilance-Proprete

Vigilance Propreté
Fotografi/netprojekt
Afsnit P 2002

>> nu arkiveret her

Borgen Insiteout

Borgen Insiteout (1999-2001)

Website for lyrik og tidsskriftet Hvedekorn for forlagene Borgen og Vindrose. Koncept, design og redaktion: Andreas Brøgger og C. Y. Frostholm.

Se mere og prøv den arkiverede Digtfremviser.

It is a journey …

It is a journey I have never undertaken.
We saw just the landscapes from the air and landed,
stood at the railway station and struggled through the crowd,
slept in hotel rooms, when we finally found our way.
At most in a crack we faced single attractions,
armed with a camera and banknotes.
Lost our way in a hurry with a goal-oriented eye through the market,
drove restlessly through the mountains with the windows closed up,
looked hardly up, breathed only moderately.

Now I am applying for entry at night.
Request pictures, but am held back.
Wait for a favorable moment, for an open sesame.

There are mud walls and gates and blocked in streets.
There are scorched fields, shrunken oases,
the course of a river traced only with simple growths
and water you must imagine yourself –
a stony desert running into a sandy desert.
A rare juiciness in the shape of pomegranates’
bitter-sweet seeds, and only one by one,
while fingers and face get sticky,
the mirages of villages in the dust.
A flickering film above the ground,
A quiver somewhere in the shadow
in a lonesomeness swarming with ghosts:
Humans, trickling out of the drought.
Faces against the face, hands in around the body.

Step by step I seek in to a forest
of graying trunks with heavy leaves of plastic.
A rain poor of drops tries to reconcile.
Then I meet yet another wall.

It is an oven in the shape of a house
with black smoke out through the roof
and a suffocating smell of oxygen deficiency and soot.
The house has no doors.

It is a city, I visited blinded.
A fruit of soil I have held, but never bitten into.
A door, the wind managed to slam behind me,
until I get to turn around.
Now there is no way.

 

Mellem stationerne (Between Stations), 2000

Translated by Susanne Jorn for Danish Literary Magazine, Spring 2001

Et mystisk telegram

mystisk-telegram1-2

Et mystisk telegram
Udstillingen Lydt?!, Rundetårn 1999
Interaktivt computerværk. Oplæsning, fotografi og tekst.

Mellem stationerne [installation]

mellem-stationerne-installation2

Mellem stationerne
lydinstallation
Udstillingen Krydsfelt, Museet for Samtidskunst, Roskilde 1998. Kurateret af Hans Sydow.
Porcelænshøjttalere: Morten Løbner Espersen.

Se også: Mellem stationerne [bog] og Mellem stationerne [cd]

Fra digterens hånd

fradigterenshånd

Fra digterens hånd
Afsnit P på Arken (1996)
Håndskrevne digte i overstørrelse med tilhørende lydside.
Visuelt koncept: Tinne Borgland og C. Y. Frostholm.
Digtudvalg: Naja Marie Aidt og Pia Juul.

Læs mere →