“Jeg ringer fra Amager Centret. Vi er nødt til at tage til Ribe i aften. Der er sket noget sygdom i familien.”
C. Y. Frostholm
Man er kommet i fint selskab. Fernisering fredag 31. marts kl. 16.
“Det er typisk mit liv”
(Martin Larsen: Århus)
Det er i forrummet til et lokale med pengeautomater. De sidder på gulvet og drikker i det skarpe neonlys. Udenfor er fortovene spejlglatte. Dét er Berlin, siger vi til hinanden.
Troede meget naivt, jeg ville få lidt længere tid her, før nogen fandt mig. Jeg blev straks helt blogeret (smuk gestus ellers, RJJ).
I mellemtiden har Jill Walker fået 100.000 for sin research blogging.
Og jeg har på loftet tilfældigt fundet min officielle rejsedagbog fra sommerferien i Norge 1978. Sirlige beskrivelser af lutter tomhed, kortspil og slikspisen krydret med indklæbede pressede planter. Er der noget kedeligere end dagbøger skrevet for at blive læst af andre?
Fin aften på Lab i går. Glæder mig til Maja Lee Langvads digtsamling, som skulle komme på Borgen til maj, hun skriver og læser så cool og syleskarpt. Og Jens Blendstrups stumfilmsfuldskæg gav pludselig mening til hans forrygende tekst om Muhammedtegningerne: “Pas på!” Men hvad er det for nogle kirkebænke, de har fået på Lab? ØK søger tekster om depression og sortsyn, netop som foråret begynder at melde sig. Det er med at få dem skrevet, før det er for sent.
En hel dags overspringshandlinger, og så i minutterne før jeg må gå: den perfekte ro og koncentration.
“Selv om det rommet jeg befinner meg i er helt mørkt, lukker jeg øynene når jeg legger meg til å sove.”
“Kriteriet är inte att kunne säga djuppsinnigheter – det gör även vansinniga – utan att kunne lyssna.”
Horace Engdahl: Meteorer
I går aftes var hele familien Forfatter(skolen) forsamlet på LiteraturHaus omkring Horace Engdahl og Niels Frank til en oplæsning af og samtale om fragmenter og aforismer. Diskussionen i salen udartede sig, eller som Engdahl udtrykte det: den løb dem af hænde. Det blev simpelthen publikum for meget, at denne ikke-genre eller anti-genre pludselig skulle have så meget opmærksomhed. De fik ondt af alle de andre “rigtige” genrer. “Hvad med prosaen?” “Hvad med digtet?” Og så diskuterede de, om fragmentet var for “aristokratisk” eller “autoritært”. Jeg forestiller mig, hvordan det ville have set ud, hvis man var landet fra en anden planet.
Turbo på ordet
Christian Yde Frostholm: Turbo på ordet
Museet for Samtidskunst (2004)
Installation på udstillingen PERformer HØJHOLT.
Flashanimation i tre spor afspillet på tre eMac-computere. Tekster: Per Højholt: Turbo (1968), +1 (1969) og Punkter (1971). Lydside: Turbo – en spacefiction (1969).
Turbo på ordet er også blevet vist i 2005 på Audiatur – festival for ny poesi i Bergen og i 2006 på Roskilde Bibliotek og Roskilde Universitetsbibliotek, samt i halvtredsåret for Turbo på Helsingør Bibliotek i 2018.
Siden 2016 har Turbo-sporet været tilgængeligt online som video.
Der er den lyd du vågner ved
Digt/musik-video til to skæringer, “Der er den lyd du vågner ved” og “Stadier”, fra cd’en Mellem stationerne (Resonance.dk 2000). Vist under Lyd+Litteratur i Århus i 2002.
Video, tekst, oplæsning: C. Y. Frostholm.
Musik, produktion, breakbeats og samples: Hans Sydow.
Vokal: Rie Koch. Guitar: Peter Steenild. Kontrabas: Jacob Jensen.
Hurraflag
Hurraflag
Afsnit Ps nye Parlør (2002)
Video af Tinne Borgland og C. Y. Frostholm.
NOT FOR SALE
Christian Yde Frostholm
NOT FOR SALE
Hvedekorn 2/2002
Cover og højresider i det trykte tidsskrift + Flash-animation bragt på www.hvedekorn.dk.
Borgen Insiteout
Borgen Insiteout (1999-2001)
Website for lyrik og tidsskriftet Hvedekorn for forlagene Borgen og Vindrose. Koncept, design og redaktion: Andreas Brøgger og C. Y. Frostholm.
Se mere og prøv den arkiverede Digtfremviser.
It is a journey …
It is a journey I have never undertaken.
We saw just the landscapes from the air and landed,
stood at the railway station and struggled through the crowd,
slept in hotel rooms, when we finally found our way.
At most in a crack we faced single attractions,
armed with a camera and banknotes.
Lost our way in a hurry with a goal-oriented eye through the market,
drove restlessly through the mountains with the windows closed up,
looked hardly up, breathed only moderately.
Now I am applying for entry at night.
Request pictures, but am held back.
Wait for a favorable moment, for an open sesame.
There are mud walls and gates and blocked in streets.
There are scorched fields, shrunken oases,
the course of a river traced only with simple growths
and water you must imagine yourself –
a stony desert running into a sandy desert.
A rare juiciness in the shape of pomegranates’
bitter-sweet seeds, and only one by one,
while fingers and face get sticky,
the mirages of villages in the dust.
A flickering film above the ground,
A quiver somewhere in the shadow
in a lonesomeness swarming with ghosts:
Humans, trickling out of the drought.
Faces against the face, hands in around the body.
Step by step I seek in to a forest
of graying trunks with heavy leaves of plastic.
A rain poor of drops tries to reconcile.
Then I meet yet another wall.
It is an oven in the shape of a house
with black smoke out through the roof
and a suffocating smell of oxygen deficiency and soot.
The house has no doors.
It is a city, I visited blinded.
A fruit of soil I have held, but never bitten into.
A door, the wind managed to slam behind me,
until I get to turn around.
Now there is no way.
Mellem stationerne (Between Stations), 2000
Translated by Susanne Jorn for Danish Literary Magazine, Spring 2001
Et mystisk telegram
Et mystisk telegram
Udstillingen Lydt?!, Rundetårn 1999
Interaktivt computerværk. Oplæsning, fotografi og tekst.
Mellem stationerne [installation]
Mellem stationerne
lydinstallation
Udstillingen Krydsfelt, Museet for Samtidskunst, Roskilde 1998. Kurateret af Hans Sydow.
Porcelænshøjttalere: Morten Løbner Espersen.
Se også: Mellem stationerne [bog] og Mellem stationerne [cd]
Fra digterens hånd
Fra digterens hånd
Afsnit P på Arken (1996)
Håndskrevne digte i overstørrelse med tilhørende lydside.
Visuelt koncept: Tinne Borgland og C. Y. Frostholm.
Digtudvalg: Naja Marie Aidt og Pia Juul.