sat i scrapbog

Hvad er spørgsmålet?

Bukdahl om spørgsmålslitteratur.

Efterspil

“En mand steg af toget…

Ud & Se bringer hvert år en serie originale noveller. I år har vi bedt 12 forfattere om at skrive en novelle, der indeholder sætningen ‘en mand steg af toget …’. Hvad der i øvrigt sker, kan du læse om i denne og de kommende måneder.

Årets novelleserie redigeres af professor i nordisk litteratur og medarbejder ved dagbladet Politiken, Thomas Bredsdorff.

Den første novelle af Bent Vinn Nielsen kræver dog en yderligere introduktion. Den er nemlig en kommentar til sidste års novelleserie.

I 2009 havde vi på Ud & Se inviteret 12 forfattere til at skrive om ritualer, heriblandt Christian Yde Frostholm. Hans novelle indeholdt forskellige betragtninger om det at køre i tog, inklusive en linje, der lød ‘man kunne overveje, om det overhovedet er forsvarligt at beholde et tog i rute, når lyset er gået i samtlige vogne’.

Den linje studsede vi over, fordi vi nødigt ville have, at de mennesker, der er ansat i DSB, og for hvem sikkerhedsprocedurer er en del af det daglige arbejde, skulle læse Ud & Se og føle, at vi ikke respekterede deres indsats. Det kan måske virke overfølsomt, men det hensyn ville vi gerne vise DSBs medarbejdere i DSBs magasin.

Christian Yde Frostholm blev derfor spurgt, om han ville omformulere den ene sætning eller slette den. Det ville han ikke. Vi fortalte ham, at vi så desværre ikke ønskede at trykke hans tekst, men at han ville få sit honorar, og at han jo i øvrigt frit kunne afsætte historien andetsteds. Det var ærgerligt, især fordi Ud & Se har tradition for at udbrede ny – ofte smal – litteratur. Men det sker jo, at samarbejder går i hårdknude.

Christian Yde Frostholm valgte at trykke sin novelle selv og dele den ud i en række tog. Samtidig henvendte han sig til diverse medier, og der blev bragt historier i aviser og tv- og radioprogrammer om forløbet, der blev beskrevet som censur fra DSBs side.

Herefter meddelte Bent Vinn Nielsen i en klumme i dagbladet Information, at han ville benytte sin invitation fra Ud & Se til at skrive en tekst om en mand, der steg af toget, fordi han ikke turde køre længere med det. Det er den novelle, vi indleder den ny serie med.

God læselyst!”

(Ud & Se 1/2010, s. 36)

Mørkelægning

“Men nu skal det jo heller ikke være billig hoveren alt sammen, Deres Nielsen har skam tænkt sig at investere sin egen lille person i sagen også. Han har tilfældigvis fået en bestilling på en novelle til næste års udgave af Ud & Se til januarnummeret. Novellen skal indeholde sætningen: »En mand steg af toget,« og det er skam en sjov idé med sådan et krav, kunstnerisk stimulerende og det hele. Ellers står det forfatteren frit for, hvad novellen skal handle om. Jeg vil gerne afsløre allerede nu, at min novelle kommer til at handle om en mand, der stiger af toget, fordi han ikke tør køre videre med det.”

Bent Vinn Nielsen: Mørkelægning, Information (14/11/09)

Selvsving

Ingen romkugler i salgsvognen. DRs Selvsving tager Ud & Se-sagen under kærlig behandling.

“‘Kunst kan tåle ret meget. Den har en autonomi, som hverken kunstneren eller en given virksomhed kan have magt over,’ siger Bent Meier [fra Center for Kunst og Lederskab på CBS] og uddyber.
‘Der er selvfølgelig også talrige eksempler på kunst, som er blevet uinteressant, fordi virksomheder ikke har turdet at give kunstnerne den nødvendige frihed. Kunst i virksomheder skal udfordre virksomheden og dens medarbejdere. Man kan i dette tilfælde diskutere, om DSB har været overfølsom. Men som sagen har udviklet sig, hvor kunstneren selv er gået på gaden, må man sige, at der på mange måder alligevel er kommet et interessant kunststykke ud af det.'”

Information (5/11/09)

“Når det var vigtigt for mig at deltage i uddelingen i går hænger det i høj grad sammen med at jeg slet ikke er i tvivl om at der er forskel. Og virkelig har svært ved at sætte mig ind i den tankegang.
En ting er at DSB er i deres gode, juridiske ret til at afvise et bestillingsarbejde de ikke finder lever op til deres ønsker. Sådan er det bare. Noget andet er at de virkelig alvorligt mener at Frostholms novelle ville udgøre en sikkerhedsrisiko i bladet. (Her vil jeg anbefale at man læser novellen fx via dette link og ser hvad man selv synes). At de virkelig mener det er nødvendigt at kræve en sætning ændret. At de ikke mener det er nødvendigt at lade litteraturen udfolde sig frit. At alting for tiden virker til at kunne trumfes med sikkerhedskortet.”

Maja Elverkilde (3/11/09)

Dagens udklip

Børsen 3/1 2009

Politiken 3/11 2009
Berlingske 3/11 2009

Fotos fra Operationen

Fotos: Mathias Danbolt og RJJ.

Forsvarligt?

Video: RJJ

Operation Virkelighed, Hverdag og Alvor

Sikke en dag. 1100 noveller fik vi i fællesskab spredt i tognettet på en enkelt time i S-tog og regionaltog under Operation Virkelighed, Hverdag og Alvor. Mange ark blev lagt ind i selve Ud & Se som et lidt for stort ekstra tillæg, imens andre blev overrakt personligt. Og folks reaktioner var utroligt fine. Der var dem, der sagde tak, og der var mange smil. Og hver kupé har sin stemning. Det største for mig personligt var næsten at gå ind i regionaltoget efter at have stået på perronen og delt noveller ud og opdage, hvor mange der sad indenfor og læste dem. I det trygge halvmørke …

Pressedækningen af operationen har været overvældende. Se bl.a. Politiken.dk, JP.dk og Fyens.dk og hør Kulturnyt (podcast, 6 min. inde). Mere følger de næste dage. Her til aften var jeg live i TV Lorry, som fulgte op med et indslag om, at DSB har indført gratis internet i S-toget. Så behøver man ikke længere selv printe sit læsestof på forhånd. Endnu engang tak for opbakningen og oplevelsen (og tak til Birgitta for foto)!

Se mere om Followers og operationen.

Læs mere →

Møbelafdelingen opdaget

Kamilla Löfström har været i Illums Bolighus.

Nomineret

Ofte Stillede Spørgsmål er nomineret til Bukdahls Bet.

Postproduktiv poesi og vore mentale vaner

Martin Glaz Serup skriver “lidt om Martin Larsens Monogrammer og Christian Yde Frostholms Ofte Stillede Spørgsmål” på Kunstkritikk.no.

Flair

“Enten er der mange bøsser, der søger kontakt på nettet, eller også har Christian Yde Frostholm en flair for det segment”

(Erik Svendsen, Jyllands-Posten (kræver abonnement) – kan også læses lige her)

Hela jävla systemet

Ulf Karl Olov Nilsson anmelder Ofte stillede spørgsmål Litlive her:

———-

HELA JÄVLA SYSTEMET

Det finns färre ord än det finns ting att beteckna, påminde en gång Michel Foucault, och detta gör att orden blir en mötesplats mellan vitt skilda drag hos världen och öppnar för flera läsningar av samma ord. Christian Yde Frostholms Ofte stillede spørgsmål består av 74 sidor found text, det mesta sannolikt hämtat genom olika sökmotorer på webben, där åtminstone två läsnivåer omedelbart inställer sig, den första mer “naiva”, ursprungliga utsägelsepositionen, och den andra – författarens – översatta, överförda, överförflyttade, laborerade, manipulerade. “Livet inviger blott ett litet fåtal i det, som det gör med dem”, för att tala med Pasternaks Ljuvers barndom. Frostholms dikt blir på samma gång hans verktyg och hans argument; det anrättade språk han presenterar är en organiserad destruktion av våra språkliga vanor och därmed också av våra mentala vanor. Ibland blottställs också drastiskt själva metoden som ett slags google-poesins Verfremdung: “Det du søgte eksisterer ikke.” och “Hej, Abul-Husayn (Hvis du ikke er Abul-Husayn, klik her).”

Rent tematiskt börjar det ryckigt, hackigt, nervigt och lite lustigt när sökordsfiskade yttranden sidställs och (ibland) versbinds längs samma raka vänstermarginal, yttranden som har det gemensamt att de både är tillräckligt lika och tillräckligt olika (tillräckligt homo och tillräckligt hetero) för att de ska tala till varandra: sexspalternas och dating-industrins egocentriskt ynkliga mänskligheter, namnet “Keikos” denotation, substantiven “kærlighed”, “mand”, “bøsse”, frågeorden “hvad”, “hvordan”, “hvorfor”, pronominet “jeg”. Det är överraskande, smart, indiskret.

Vil du gerne have rettet dine tænder?
Er det en god idé at holde to juleaftner?
Ville du overvåge din kæreste hvis kontrollen ikke kunne spores?
Kunne du finde på at emigrere?
(s. 14)

Men ju längre in i boken man kommer desto hårdare tvinnas diskurserna kring den könsliga ordningen. Det blir mindre komiskt, allt våldsammare och riktigt, riktigt bra dikt:

Hvis en mand har samleje med sin fars hustru.
Hvis en mand har samleje med sin svigerdatter.
Hvis en mand har samleje med en mand
som man har samleje med en kvinde.
Hvis en mand gifter sig med en kvinde og hendes mor.
Hvis en mand har sexuel omgang med et dyr.
Hvis en kvinde kommer noget som helst dyr nær
for at det skal parre sig med hende.
Hvis en mand gifter sig med sin søster
hvad enten det er hans fars eller hans mors datter
og ser hendes køn og hun ser hans.
Hvis en mand har samleje med
en kvinde med menstruation og blotter hendes køn.
Hvis en mand har samleje med sin tante.
Hvis en mand gifter sig med sin brors hustru.
(s. 67)

Frostholms dikt är inte mimetisk och den undervisar inte; snarare riktar den ett skarpt vitt ljus mot den talande just i det nakna ögonblick vi kan konstatera att yttrandet inte döljer något dolt budskap, att det rentav inte finns någonting alls där förutom det sagda. Men samtidigt finns det just i diktens transparens en dimension av trots; det är individens revanschistiska uppgörelse mot hela jävla systemet i hela jävla systemet. En uppgörelse medelst friläggning. Och den gör det möjligt för läsaren – åtminstone för den här läsaren – att för en stund avreagera sig, att liksom melankoliskt garva och på en och samma gång se och glömma det rent bedövande allvaret i diktens förutsättningar.

Ulf Karl Olov Nilsson

Ofte stillede spørgmål: readymade-litteratur eller homo-litteratur?

Anmeldelser af Ofte stillede spørgsmål

Martin Glaz Serup: Postproduktiv poesi og vore mentale vaner (Kunstkritikk.no 15/5/09 og Dansk Noter 2/2009)

Ulf Karl Olov Nilsson: Hela jävla systemet (Litlive #64, marts 2009)

Christoffer Grann: C.Y. Frostholm: Ofte stillede spørgsmål (Grann læser bøger 24/2/09)

Lars Bukdahl: Hvad betyder Majbritt? (Weekendavisen 13/12/08)

Tue Andersen Nexø: Finder du sted på nettet? (Information 27/11/08)

Anne Myrup Munk: Fribytterdigteren (Information 27/11/08)

Peter Stein Larsen: Kort nyt om digtsamlinger (Kristeligt Dagblad 25/11/08)

Martin Johs. Møller: C. Y. Frostholm: Ofte stillede spørgsmål (//martinjm 17/10/08)

Michael Balle: Det du søgte eksisterer ikke (Sentura 17/10/08)

Hvad betyder Majbritt?

WA-anmeldelse 23-12-08

Lars Bukdahl anmelder Ofte stillede spørgsmål.

Hårde pakker

Bukdahl anbefaler.

Finder du sted på nettet?

Tue Andersen Nexø anmelder Ofte stillede spørgsmål i Information og skriver bl.a.:

“Det er jo ellers ikke smukt sprog, det her, selvom Christian Yde Frostholm har en betydelig tæft for at skabe rytme, pauser og fremdrift i sit materiale. Alligevel er der noget prægnant, noget voldsomt og rørende over mange af teksterne. Det skyldes ikke bare de pludselige glimt af personer bag det fundne sprog, af en vilje og en uro, som man straks klipper videre fra. En fantastisk linje lyder i sin helhed ‘Forelskelse eller kærlighed er at kende Ditte Nielsen’.

Det skyldes også, at de mange klicheer ikke føles indholdstomme. De føles snarere som en art klodsede, ubehjælpsomme redskaber. Det er som om, de tager for hårdt fat om selvet, klicheerne, fremstillingen bliver for direkte, for skråsikker, for groft optegnet. Man vånder sig ved at læse det – og morer sig.”

“Christian Yde Frostholm har gennemført sin konceptuelle øvelse til UG med kryds og slange. Nu må man håbe, at Ofte stillede spørgsmål også kan sælge noget, selvom den ikke udkommer på et stort forlag.”

Anne Myrup Munk interviewer Fribytterdigteren.

(Bogen kan bl.a. købes via Afsnit P)

Det åbne værk

Peter Stein Larsen anmelder Ofte stillede spørgsmål i Kristeligt Dagblad:

“I 1962 skrev Umberto Eco et banebrydende essay, der hed “Det åbne værks poetik”, hvor han priste en særlig type af værker, der var karakteristiske ved, at læseren selv kan finde sin vej igennem teksten. Der var imidlertid ikke dengang ret mange eksempler på “åbne værker”, og man kan tilbageskuende sige, at Eco var ret profetisk, når han lancerede det åbne værks poetik, for en sådan har de fleste mennesker i det sidste årti mødt ét bestemt sted, nemlig på internettet. Kan man da lave æstetisk og eksistentielt udfordrende “åbne” litterære værker, kan man spørge. Her bliver det straks sværere. For selvom digtere som Klaus Høeck, Niels Lyngsø og Peter Adolphsen har skabt værker med netværks-agtig komposition, er der dog efter min opfattelse kun én dansk digter, der virkelig har anvendt det åbne værks poetik med et sublimt resultat, nemlig Christian Yde Frostholm.

Denne digters nyeste værk hedder “Ofte stillede spørgsmål” og har meget tilfælles med de to foregående værker “Mellem stationerne (2000) og “Afrevne ord” (2004). Mens de to foregående værker imidlertid er kollager komponerede af sprogfragmenter opfanget i den moderne storby, er vi i den nye digtsamling inde i internettets verden mellem de utallige former for tekst, som man her møder. Frostholms bog er en nådesløs kortlægning af den måde, hvorpå identitet og selvforståelse udformer sig i dette medie. Man oplever således ved læsningen af Frostholms “åbne værk”, hvor man kan begynde og slutte, hvor det passer en, at det hele tiden myldrer frem med personer, der efter internettets forskrifter ytrer sig om sig selv og verden på en måde, der er udtryk for en ret uhyggelig nivellering af alle værdier. Genrer som datingprofiler, debatblogs, chats, reklamespots og opinionsundersøgelser er blandt de yndede genrer, som Frostholm benytter, og som i denne bog for første gang folder sig ud i så høj grad inden for dansk poesi. Der er mange perler i denne vigtige bog – køb den straks!”

Respons

Michael Balle (Sentura) og Martin Johs. Møller om Ofte stillede spørgsmål.

Gudfar taler ud

Godt det er 1. april.

Diplomeret



I dag fik Torben Brostrøm og jeg overrakt hvert sit flotte diplom fra Dansk-Svensk Forfatterselskab. Jeg fik mit “for arbejdet for poesien på Afsnit P gennem kreativ brug af mulighederne i nye medier” og formidling af svensk poesi i Danmark.

Minimalismens æstetik

I dag udkommer Ulrik Schmidts Minimalismens æstetik med et af mine billeder på omslaget. Design: Pernille Sys Hansen.