sat i scrapbog

Klimakrisens kerne

Erik Skyum-Nielsen, Information 11/2/22 (Klik for at læse).

Jorden kalder


Kristeligt Dagblad 8/1/22

Otto Gelsted Prisen 2021

Thomas Bobergs tale ved Det Danske Akademis årsfest

C. Y. Frostholm, og herfra kaldet CYF (det har han heddet siden gymnasiedagene), debuterer som digter i 1985 med “F√łr skr√¶nten af sommeren”, det er en ny mere lavm√¶lt stemme, mere s√łgende end det buldrende VI, den tidlige firserpoesi ogs√• er kendt for. S√• mange √•r efter kan jeg sagtens f√• √łje p√• et lyrisk f√¶llesskab med Pia Juuls og Niels Franks digtning, begge de n√¶vnte debuterede ogs√• i 85.

CYF’s kunstneriske virke er mangfoldigt. Han har blandet tekst og billeder, b√•de i trykte v√¶rker, p√• udstillinger og p√• hjemmesiden Afsnit P, der var et internet-pionerarbejde med litteratur og billeder, som i virkeligheden startede som en fysisk butik, der l√• i Nansensgade i halvfemserne. Han har udsendt lyddigte og visuel poesi som i “Mellem stationerne”, 2000 (bog+cd).

Det har kr√¶vet et halvt skrive-og l√¶seliv at kunne se de store linjer i dette eksperimenterende og ekspanderende v√¶rk, som er en kontinuerlig unders√łgelse af den praksis, det er at v√¶re til i en verden, som digteren af n√łdvendighed m√• oms√¶tte til kunst og skrift.

Læs mere →

La nature infra-ordinaire

“L‚Äô√©crivain danois C.Y. Frostholm signe un ouvrage qui m√™le une narration itin√©rante √† travers l‚ÄôEurope et une r√©flexion sur la nature dans le sillage de l‚Äô√©co-critique. (…) Le point de d√©part est (…) l‚Äôobservation attentive des arbres, mais ce sujet restreint rejoint une perspective plus vaste. Les arbres d‚ÄôEurope portent trace de la mondialisation et la colonisation, par certaines esp√®ces exotiques ramen√©es des mondes lointains. Autour de l‚Äôarbre se cristallisent d‚Äôurgentes questions existentielles, philosophiques aussi bien que politiques : la relation entre l‚Äôhomme et la nature, la po√©sie et la science, l‚Äôamour et la solitude, l‚Äôimp√©rialisme europ√©en, l‚Äôidentit√© sexuelle, la crise climatique.‚ÄĚ
(Lilian Munk Rösing: La nature infra-ordinaire. Le Grand Continent, 29/11/19)

Tid til en jordet omsorg

Andrea Fjordside Pontoppidan: ‘Tid til en jordet omsorg’ i Periskop 22 (2019) om bl.a. Tr√¶museet.

Læs mere →

Himlen vokser ind i træerne

‚ÄúDenne begejstrede anmeldelse af CYFs svalt intense, splintret essayistiske k√¶mpebog Tr√¶museet markerer en personlig rekord i forsinket anmeldelse af et betydeligt dansk sk√łnlitter√¶rt v√¶rk: mest forsinkede, begejstrede anmeldelse af mest betydelige v√¶rk i 30 aŐär!‚ÄĚ

‚ÄúSj√¶ldent har jeg l√¶st en mere forfinet og diskret og elegant melankolsk bog.”

Lars Bukdahl, Weekendavisen 15/3/19 (klik på billedet for at læse)

Kritikerprisen 2018 til Træmuseet

C. Y. Frostholm¬†modtager Kritikerprisen 2018 for Tr√¶museet. Samtidig modtager¬†Frits Andersen Georg Brandes-prisen 2018 for Sydhavs√łen ‚Äď nydelsens geografi.¬†Begge priser uddeles ved en reception 2. maj 2019 kl. 17.00 i Litteraturbaren BR√ėG,¬†Fiolstr√¶de 7, K√łbenhavn K.¬†Arrangementet er gratis, og alle er velkomne.

Mikkel Krause Frantzen vil holde motiveringstale for tildelingen af Kritikerprisen 2018. Læs også Andrea Fjordside Pontoppidans læsning af bogen og Kritikerlavets pressemeddelelse om prisen.

De to andre kandidater til Kritikerprisen var Jonas Eika: Efter solen og Madame Nielsen: The Monster.

Nomineret til Kritikerprisen

Bestyrelsen for Litteraturkritikernes Lav har nomineret tre kandidater til Kritikerprisen 2018: Jonas Eika: Efter solen (Basilisk), C.Y. Frostholm: Træmuseet (politisk revy) og Madame Nielsen: The Monster (Gyldendal).

Modtageren af Kritikerprisen afg√łres via afstemning blandt lavets medlemmer, men inden da afholdes en Kritikerprissalon onsdag d. 20. februar kl. 17 i Politikens Boghal. Her vil de tre nominerede v√¶rker blive pr√¶senteret og diskuteret.

Skoven, menneskets vugge

‚ÄúDigteren C.Y. Frostholms massive bog om tr√¶er kan risikere at give l√¶seren et helt nyt syn p√• den natur, der omgiver os og tavst og langsomt danner sin egen verden.‚ÄĚ

Erik Svendsen i Jyllands-Posten 21. januar 2019 (klik for at se st√łrre).

Nomineret til Politikens Litteraturpris

Tr√¶museet er nomineret til Politikens Litteraturpris 2018 sammen med b√łger af Helle Helle, Theis √ėrntoft, Malene S√łlvsten, Birgithe Kosovic, Jens Sm√¶rup S√łrensen og Lone H√łrslev. Prisen uddeles 20. marts, og man kan stemme p√• bogen ved at sende “pris cyf” til 1218.

Samh√łrighed

‚ÄúKan man skrive en bog paŐä 568 sider udelukkende om tr√¶er, og kan den blive en fascinerende guldgrube af eksistentiel og √łkokritisk visdom? AŐäbenbart, for det pr√¶sterer C. Y. Frostholm. Hans Tr√¶museet udg√łr med sin rolige udforskning af forbindelseslinjer og mulige udvekslinger mellem mennesket og dets omgivelser, mellem det humane og det in- eller ekstrahumane, nok aŐärets vigtigste klimalitter√¶re bidrag. Genrem√¶ssigt blander han rejsebog, skitsebog, fotobog, reportage, essaysamling, opslagsv√¶rk og spredt erindringsv√¶rk; men gennemgaŐäende er bestr√¶belsen paŐä at finde sprog for samh√łrighed. Man kan roligt gaŐä paŐä opdagelsesrejse i dette v√¶ldige og v√¶ldigt imponerende fors√łg paŐä midt i klimakrisens turbulens at finde ro til eftertanke og meditation.‚ÄĚ

Erik Skyum-Nielsen, Information 21/12/18

Træer er alfabeter

“Cyf har skrevet sin hidtil st√łrste bog, jeg tror ogsaŐä, det er hans vigtigste. Dens form og struktur minder endda om en tr√¶kone.‚ÄĚ

Kamilla L√∂fstr√∂m, Information 14/12/18 (Klik for at se st√łrre)

Hvad skal vi med træerne

‚ÄúF√łrst og fremmest er Tr√¶museet et researchet, poetisk studie i tr√¶er. B√łrstekoglefyrretr√¶er, korkege og taks, cedertr√¶er og plataner. Ginkgotr√¶erne som overlevede atombomben i Hiroshima. Huldtr√¶er og kludeege fra den danske folklore. I l√łbet af de f√łrste par hundrede sider bliver jeg til stadighed chokeret og fascineret af fakta, beskrivelser af alder og omfang, formering og k√łn, udryddelse og vedligehold ‚Äď hvem vidste for eksempel, at ask kan skifte k√łn fra det ene aŐär til det andet, for at, som der staŐär, ‚ÄėskaŐäne sig selv fra den kr√¶vende opgave, det kan v√¶re at b√¶re frugt‚Äô? I takt med l√¶sningen f√łler jeg mig imidlertid mere og mere som eŐĀn af de indviede, som del af ‚Äėden urbane botanikers‚Äô klub: oplyst og engageret. En √łkopolitisk indignation t√¶ndes af at l√¶se det ene eksempel efter det andet paŐä menneskelig hensynsl√łshed og daŐärlig d√łmmekraft, men ikke fordi teksten er bel√¶rende eller irettes√¶ttende. Snarere sp√łrgende: ‚ÄėHvad t√¶nker folk, naŐär de skriver paŐä tr√¶er? At det er noget d√łdt eller noget levende, at det er som en mur, eller som en tatovering paŐä en levende krop?‚Äô‚ÄĚ

‚ÄúI en tid, hvor vi i alarmerende grad er blevet gjort opm√¶rksomme paŐä, netop hvad naturen har med os at g√łre, er Tr√¶museet et v√¶gtigt bidrag til samtalen om, hvad det er for en verden, vi gerne vil leve i.‚ÄĚ

Kristin Vego i Vagant 3/2018. Illustrationer: Andreas Töpfer.

Læs mere →

Præmieret af Statens Kunstfond

Statens Kunstfonds Legatudvalg for Litteratur har præmieret Træmuseet som en ud af ti udgivelser i 2018:

“Det er fristende at påstå, at man, når man læser C. Y. Frostholms monstrum af en bog, Træmuseet, må besinde sig på træernes egen tid. Så uforstyrret og uoverkommelig kan den forekomme én. Der er træerne, som han rejser efter og langsomt, langsomt lærer at kende, så er der digterne og deres steder, i særdeleshed Fernando Pessoa og Lissabon, som bogen også er en studie af; der er fotografierne, som fortæller deres egen historie, og endelig er der rejsen og den rejsende, som krydser sine spor.

Bogen er ufortr√łdent melankolsk i stil med sit forbillede Pessoas Rastl√łshedens bog, og vel ogs√• med tr√¶erne, der bare st√•r der i deres tavse mange hundred√•rige tr√¶ensomhed, men den indeholder ogs√• beskrivelser af m√łder med mennesker, steder og ‚Ķ tr√¶er. Den er alt for skruet og afd√¶mpet til at v√¶re et √łkologisk manifest, men efterh√•nden, som man f√•r l√¶st sig igennem de mange sider, s√¶tter der sig ikke desto mindre en fornemmelse for naturens organismer i k√łdet p√• √©n.‚ÄĚ

Se alle udtalelser.

Stærkt tankevækkende monsterværk

Litterære adventsgaver, Bogmagasinet nov-dec 2018

Træernes forunderlige liv

“ikke bare¬†(…) et hovedv√¶rk i forfatterskabet, men i nyere dansk (√łko)litteratur.”

‚ÄĚTr√¶museet er en rig, vidtfavnende og alsidig bog, fuld af tvivl og ambivalenser, fuld af bev√¶gelse og sansninger, fuld af omsorg, melankoli, klogskab, respekt og k√¶rlighed. Det er en bog, der handler om at se og om at finde det rette sprog, men ogsaŐä om sansernes og sprogets (og menneskets) utilstr√¶kkelighed. Den g√łr dig klogere paŐä livet, mennesket, litteraturen og ikke mindst tr√¶erne og alle de andre m√¶rkv√¶rdige skabninger, der bebor denne verden i f√¶llesskab med os. SaŐäledes er Tr√¶museet ogsaŐä en bog, der handler om at dreje verdens affortryllelse i retning af en genfortryllelse.‚ÄĚ

‚Äď Martin Rohr Gregersen, Kristeligt Dagblad 30/10/18
(klik p√•¬†udklippet for at se det st√łrre eller l√¶s artiklen online)

Fascinerende og sanselig

“Meget fin og anderledes l√¶seoplevelse, som placerer sig et sted mellem litter√¶re rejseessays og engageret √łkokritik. Frostholm er udstyret med en v√•gen og sensibel iagttagelsesevne og form√•r med en fin kobling mellem kultur/litteratur og natur stilf√¶rdigt at punktere forestillingen om menneskets s√¶rstilling i √łkosystemet.”

‚ÄúOriginal hybridtekst om at opleve natur og litteratur, om at skrive om det og ikke mindst, om tr√¶er. Fascinerende og sanselig samtidslitteratur for litter√¶rt interesserede.‚ÄĚ

‚Äď Thomas Ry Andersen om Tr√¶museet, lekt√łrudtalelse, DBC

Schnack om Paris

‚ÄúJeg kom hjem i fredags med C.Y. Frostholms Tr√¶museet ‚Äď en af de vigtigste b√łger i den √łjeblikkelige samtid, har jeg fornemmelsen af ‚Äď men s√• fandt jeg lige samme forfatters ‚ÄĚParis en brugsanvisning‚ÄĚ (2013) frem, og s√• kunne jeg ikke lade v√¶re med at l√¶se lidt i den, eller med andre ord: at genl√¶se den. Det er klart en fordel, hvis man har v√¶ret i Paris. Men ellers er man der s√•dan set, mens man l√¶ser i bogen, der er lige s√• god som for fem √•r siden. Det er en mosaik, en collage, men egentlig f√łrst og fremmest en helhed, flerstemmig, men ‚Äď og det er det s√¶regne ‚Äď med √©n stemme, nemlig forfatterens (trods citater og henvisninger p√• hver eneste side). Jeg elsker den bog. (Om ‚ÄĚTr√¶museet‚ÄĚ senere).‚ÄĚ

‚Äď Asger Schnack p√• Facebook, 17/9/18

Samtaler med træer

“‚ÄôTr√¶museet‚Äô er et regul√¶rt magnum opus og skal hyldes som saŐädant.”

“… man skal g√łre sig selv den tjeneste at tage den med ro og opholde sig i denne bog, saŐä l√¶nge som det er muligt ‚Äď og lade den tage bolig i eŐĀn.”

“… man vil dybest set gerne have mere af denne sansende, vidende, vandrende, fotografiske, arkiviske skrift. Man vil gerne l√¶se mere af forfatteren, man vil n√¶rmest gerne rejse med ham (selv om han foretr√¶kker at rejse alene).”

Mikkel Krause Frantzen, Politiken 13/9/18 (Klik for at se st√łrre)

Lekt√łrudtalelse

‚ÄúIntens‚ÄĚ og “Eminent lille tekst- og grafikbog med en skarpt tilsk√•ret, reflekterende tekst‚ÄĚ skriver Kent Skov¬†i sin lekt√łrudtalelse til bibliotekerne om Det v√¶rste der kunne ske¬†og kalder undertegnede for ‚Äúden eksperimenterende og vedkommende, men alt for oversete forfatter‚ÄĚ.

‚ÄúIllustratoren Simon Bodh Nielsens sort-hvide tegninger i kul, tusch og blyant udg√łr et fyldigt og selvst√¶ndigt element‚ÄĚ.

Tak for det! En lille iagttagelse¬†blot: ‚ÄúHan‚ÄĚ og ‚Äúkvinden‚Ä̬†st√•r der. Bogen¬†er fortalt i jeg-form og henvendt til et du (l√¶seren), og ingen af dem omtales, s√• vidt forfatteren l√¶ser det, som¬†v√¶rende af noget bestemt k√łn. Men hvem skriver i virkeligheden bogen?

Anti-skandaler

“Sidste √•rs bedste og rigeste franske bog p√• dansk”, skriver Lars Bukdahl i Weekendavisen 6/5/17 om Verdens rum – og andre tekster, der nu er indstillet til √Örets bedste Bogarbejde. Bogdesign: Line-Gry H√łrup (ikke H√łyrup).

Man burde lære at leve mere på trapper

pol-25-11-16

“det er en gave, at vi nu ogs√• f√•r disse tekster, som er meget flot oversat af den til en vis grad Perec-p√•virkede forfatter C. Y. Frostholm (…) Det siger det hele, at h√łjdepunktet for mig var en genial lille tekst om trapper! Den lyder i sin helhed: ‘Man t√¶nker ikke nok p√• trapper./Intet var smukkere i gamle dage end trapperne. Intet er grimmere, koldere, mere afvisende og tarveligt i ejendomme i dag./Man burde l√¶re at leve mere p√• trapper./Men hvordan?”

Mikkel Krause Frantzen anmelder Verdens rum Рog andre tekster i Politiken 25/11/16 (kræver log-in Рse udklip her)

Med flan√łren i Lissabon

“Det er ikke st√łrrelsen, det kommer an p√•. Man kan vandre underligt up√•virket gennem en kunstudstilling over utallige sale p√• et stort museum og have glemt, hvad man s√•, fem minutter efter. Og s√• kan man sommetider – m√•ske et lillebitte uforudset sted med en udstilling, der er stablet p√• benene for f√• midler – f√• en stor oplevelse med en masse indhold og perspektiver, der sidder i b√•de hoved og krop i flere dage efter.

S√•dan havde overtegnede det i al fald, da jeg forleden, en t√•get og m√łrk vintereftermiddag bes√łgte digteren og billedkunstneren C. Y. Frostholms lille montreudstilling p√• Det Kongelige Bibliotek, Pessoas tr√¶“.

“Ikke ulig den franske digter Perec registrerer Frostholm med flan√łrens associativt fintm√¶rkende blik en hel masse p√• √©n gang n√łgterne og poetisk sitrende detaljer, som beskueren f√łlger rundt om ottetallet i en samlet hyldest til tr√¶et, l√¶sningen, bogen og fantasien.”

Mette Sandbye i Weekendavisen 23/12/15

Læs mere →

Det marginales geografi

“C. Y. Frostholm er ogs√• litter√¶r turist i den Montana-prisnominerede Paris – En Brugsanvisning (2013), eller i hvert fald i princippet: faktisk kender han Paris s√• godt, at det er sv√¶rt at blive overrasket. L√łsningen bliver at fjerne blikket v√¶k fra monumenter og sev√¶rdigheder. Med hj√¶lp af bensp√¶nd hentet fra den franske forfatter Georges Perecs forfatterskab, begynder Frostholm at opdage stedets undseelige og tilsyneladende ubetydelige attraktioner. Reglerne, han henter fra Perec, fordrer blandt andet, at han skal ¬Ľl√¶se, hvad der st√•r skrevet p√• gaden¬ę og ¬Ľtvinge sig selv til at skrive det, som ikke har nogen interesse, det mest √•benlyse, det simple, det mest kedelige¬ę.

Det bliver til en fragmentarisk guidebog, hvor detaljen bl√¶ses op: et sted f√•r forfatteren sk√¶ldud af en franskmand for at fotografere et klisterm√¶rke. ¬ĽMais il n‚Äôy a rien!¬ę, udbryder den ophidsede pariser, ¬Ľder er jo ingenting!¬ę Det var en af Perecs m√¶rkesager, at litteraturen skulle f√• √łjnene op for det infraordin√¶re – alt det, der er s√• almindeligt og s√• indbygget en del af hverdagen, at det n√¶sten bliver usynligt. Som de mange telefonbokse, Frostholm fotograferer, der nu tjener som boliger for hjeml√łse. Det infraordin√¶re bliver en n√łgle, der √•bner stedet p√• en ny m√•de og afsl√łrer, hvor mange m√¶rkv√¶rdige fort√¶llinger, der folder sig ud for √łjnene af en. Samtidig bliver det paradoksalt nok sv√¶rere at f√• √łje p√• Paris i bogen, jo mere close-up stedet betragtes: Byen er lige s√• s√¶r og detaljerig som enhver anden storby p√• jorden.”

Elisabeth Skou Pedersen: Litteraturen genfinder verdens hemmelige hj√łrner (Information 16/1/15)

Nomineret til Montanas Litteraturpris

ffmontana0065

Paris en brugsanvisning er nomineret til Montanas Litteraturpris 2014. Og er i godt selskab.

“C. Y. Frostholm har skrevet en forbilledlig optegnelse og rejsebog om Paris, en tekst – fotografier er en del af den – man kan l√¶se og bruge, dels som en guide til et litter√¶rt ophold i Byernes By, men ogs√• som indf√łring i og anbefaling af Georges Perecs forfatterskab, som CYF citerer gener√łst og ogs√• l√•ner metode fra.”
“Man f√•r simpelthen lyst til at l√¶se af bogen, Perec og Brainard i s√¶rdeleshed, men litteratur i det hele taget, bogen demonstrerer et litter√¶rt blik p√• verden, at man kan leve med og i litteratur. Og s√• f√•r man virkelig rejselyst, man vil af sted til Paris, med denne bog i lommen.” (Mads Eslund)

Oplæsningsarrangement hos Montana torsdag 19/11 kl. 19.

Nomineret til Bukdahls Bet 2014

Paris en brugsanvisning er nomineret til Bukdahls Bet – Den smalle litteraturpris 2014.

En turistens ven

“Christian Yde Frostholm har skrevet en bog om Paris, der er lige s√• super smal, som den er vedkommende og bred – hvis l√¶seren vel at m√¶rke t√łr engagere sig i den.”

“Bogen er en rejse, en guide, en turistens ven. Den inviterer til et blik p√• Paris fritaget for de evigt samme historiske monumenter, fort√¶llinger, t√•rne, st√•lkonstruktioner og creme-hvide politiske bygninger. Vi oplever det almindelige Paris, og vi oplever franskm√¶ndene i al fordom og fascination, men det g√łr ikke det kedelige kedeligt. Nej, tv√¶rtimod.”

“Frostholm giver os i Paris en brugsanvisning en metode til at bruge opm√¶rksomheden; at opleve og fare vild i al hverdagsligheden i Paris‚Äô gader og se den hverdag, vi m√•ske undsiger os selv. Men der ligger ogs√• et etisk perspektiv i Frostholms bog, som leveres legende og poetisk, men ogs√• melankolsk. Det er i hverdagen, vi bor; det er herind, vi f√łdes. Her erstattes ting langsomt og ofte usynligt af nye ting, mennesker af andre mennesker, og erfaringer af nye erfaringer.”

Tue L√łkkegaard anmelder Paris en brugsanvisning i Atlas Magasin.

Lekt√łrudtalelse

Frostholm, Christian Yde: Paris en brugsanvisning / forfatter: Christian Yde Frostholm. – Forlaget * (asterisk). – Ca. 90 sider. – (The Piccadilly Expedition Company; 2). – DK 99.4 Frostholm, Christian Yde

Anvendelse/målgruppe/niveau
En meget utraditionel og absolut smal rejsebog, der henvender sig til Frostholms publikum, Paris-kendere og frankofile Georges Perec-kendere, man skal ikke forvente en rejseguide i traditionel forstand, men et stemningsskabende billede af steder, bes√łgt i 1970 [1] og 2013.

Beskrivelse
Den lille bog udkommer som √©n ud af ialt 6 i rejsebogsserien The Picadilly Expedition Company udgivet af forlaget Asterisk, pr√¶senteret p√• Sydhavn Station. Frostholms bog relaterer til den fransk-j√łdiske forfatter, der d√łde i 1982, bl.a. til hans st√łrste v√¶rk Livet – en brugsanvisning, og til Perecs store projekt “Stederne”, hvor han registrerede forskellige steder i Paris, her er det en sammenligning mellem Frostholms ophold i Paris i 1970erne [2] og de samme steder set i 2013. Han iagttager folk og lytter, g√•r i gaderne, fotograferer s√¶re ting som et glemt k√łkkenelement, en r√¶kke telefonbokse og hjeml√łses sovesteder. Alt nedf√¶ldet i sm√• brudstykker, der tilsammen giver en lidt nedslidt pariserstemning.

Sammenligning
Perec udvalgte 12 parisiske steder, som havde betydet noget for ham og beskrev disse p√• mange forskellige m√•der. Frostholm er inspireret af denne metode, dog i meget mindre format. Man bliver selvf√łlgelig ogs√• mindet om Marcel Proust. Amalie Laulund Truds√ł har med sin Koordinater beskrevet en r√¶kke k√łbenhavnske steder mere personligt udfoldet end denne.

Samlet konklusion
En smal og minimalistisk udgivelse der har bud til litterært interesserede frankofile.

Jette Landberg

[1+2] Perecs beskrivelser stammer fra 1960-70’erne, bogens forfatters Paris-erindringer fra 1990’erne. /CYF

Vi er rejsende i tid og rum

‚ÄúChristian Yde Frostholm er som n√¶vnt ogs√• billedkunstner, og hans fotografiske arbejder er kongeniale med den m√•de, han skriver p√•. Han har √łje for det oversete, det tilf√¶ldigt efterladte, der i sig selv kan rumme en historie eller bare etablere forunderlige visuelle korrespondancer. En k√¶del√•s p√• et stakit, der ligner en h√•nd, der klynger sig fast, en skrift p√• en mur, og s√• selvf√łlgelig de efterladte telefonbokse.‚ÄĚ

‚ÄĚParis en brugsanvisning giver lyst til fluks at rejse i sine egne spor og s√¶tte nye i byernes by, og den giver ikke mindst lyst til at l√¶se mere af George Perec (…).‚ÄĚ

Mai Misfeldt anmelder Paris en brugsanvisning i Kristeligt Dagblad (kræver abonnement).

De griller i blodbanken

“Christian Yde Frostholms minuti√łst henrivende Paris en brugsanvisning, i al koncept-beskedenhed et nyt hovedv√¶rk i et forfatterskab, der gennem 00erne og 10erne igen og igen har overrumplet forfinet.”

Lars Bukdahl, Weekendavisen 7/2/14 (klik for at se st√łrre)

Dette nærvær i detaljen

“V√¶rket er et suver√¶nt udspil i erindringsgenren, kunstnerisk insisterende, sprogligt p√• et skyh√łjt niveau. Og s√• med dette n√¶rv√¶r i detaljen, der giver en drejning, en mening, en dybde, en underfundighed”

Torben Wendelboe, Litteratursiden (21/3/13) om Selvportræt med dyr

Forladte ting, der ligger i byen

Politiken 10/1/13 (pdf eller web)

Permanent nostalgi

Reportage om Permanent Poesi i TV-avisen 12/6 1998. Begivenheden var arrangeret af Litteraturen på Scenen med en lysinstallation af Birgitte Katborg Laursen og undertegnede. Via Thomas Bidstrup Jeppesen.

En lænestol faret vild

(Weekendavisen 27/7/12)

Skr√łbelig og sikker

Selvportr√¶t med dyr er p√• √©n gang en beskrivelse af en forsigtig og forvirret basken rundt i verden, samtidig med at den er suver√¶nt velskrevet, pr√¶cist afm√•lt og taler med stor sikkerhed om sit skr√łbelige emne.”

Olga Ravn i Femina 44/2011

Anmeldelse og interview

“Bogen bliver aldrig tung eller sentimental, og er i sit sprogbrug n√¶rmest afkl√¶dt. Det er dog tydeligt, at forfatteren har overvejet og udvalgt sine s√¶tninger med omhu, og der ligger en s√¶rlig underfundighed i fort√¶llingerne, der er med til at tilf√łre ‚ÄúSelvportr√¶t med dyr‚ÄĚ en imponerende grad af uimodst√•elighed. (…) ‚ÄúSelvportr√¶t med dyr‚ÄĚ er en emotionel erindrings-samling og en s√¶rdeles brugbar bog der, tilsigtet eller ej, rent faktisk er i stand til at f√łre os alle lidt t√¶ttere p√• en tolkning af vore egne underbelyste barndomsbilleder.”

Homotropolis: Eminente ensomme erindringsglimt (1/12/11)

Lekt√łrudtalelse

Anvendelse/målgruppe/niveau: Værket henvender sig til Christian Yde Frostholms publikum Рog til et publikum med interesse for homoseksualitet og skarp erindringskunst.

Beskrivelse: Frostholm, forfatter og billedkunstner, f. 1963, ser i dette v√¶rk tilbage p√• sit liv. Fremstillingen er punktvis. De enkelte tekster er korte, fra blot en enkelt linje til en side eller to. Sproget er klart og renset, men der ligger mange betydninger og meget tyngde bag de egentlig enkle udsagn, fx teksten p√• side 37, her gengivet i sin helhed: “Jeg hvisker til mine bamser, siger de andre og griner. Jeg frygter at de skal gennemskue det er drengene bag v√¶ggen jeg snakker med”. Centralt i bogen st√•r forfatterens biseksualitet/homoseksualitet, som skildres i belysning af flere af hans skiftende forhold. Centralt er ogs√• forfatterens familie, mor, s√łstre, en far som en central figur. V√¶rket er den fragmentariske skildring af et levet liv fra den helt sp√¶de barndom til nutidens positioner, udfordrende, fascinerende og tankev√¶kkende at f√łlge i en helt suver√¶n prosa.

Sammenligning: Anvendelse fint i forl√¶ngelse af forfatterskabet med senest Ofte stillede sp√łrgsm√•l, 2008 – og m√•ske som paralleller som Hesselholdts Hovedstolen, 1998, Blendstrups Gud taler ud, 2004, og Grymers Fra evigheden til Horsens, 2011.

Samlet konklusion: Det er et meget selvstændigt, kunstnerisk insisterende udspil i erindringsgenren, som Frostholm her leverer.

(Lekt√łrudtalelse om Selvportr√¶t med dyr)

Reaktioner, 3

“Hvis man l√¶ser Selvportr√¶t med dyr, s√•dan som den formentlig er t√¶nkt, nemlig lyttende og langsomt, kommer man p√• √©n gang til at f√łle sig mere og mindre ensom end f√łr.”

Erik Skyum-Nielsen om Selvportræt med dyr i Information.

Reaktioner, 2

MetroXpress kalder Selvportr√¶t med dyrIndbydende og let tilg√¶ngelig“.

Reaktioner

Lars Bukdahl citerer og anmelder Selvportræt med dyr i tre omgange og temperamenter, på sin blog her og her og i Weekendavisen.

Susanne Christensen citerer og anbefaler.

Og Tomas Lagermand Lundme mandagsanbefaler.

Hvad er sp√łrgsm√•let?

Bukdahl om sp√łrgsm√•lslitteratur.

Efterspil

“En mand steg af toget…

Ud & Se bringer hvert √•r en serie originale noveller. I √•r har vi bedt 12 forfattere om at skrive en novelle, der indeholder s√¶tningen ‚Äėen mand steg af toget …‚Äô. Hvad der i √łvrigt sker, kan du l√¶se om i denne og de kommende m√•neder.

√Örets novelleserie redigeres af professor i nordisk litteratur og medarbejder ved dagbladet Politiken, Thomas Bredsdorff.

Den f√łrste novelle af Bent Vinn Nielsen kr√¶ver dog en yderligere introduktion. Den er nemlig en kommentar til sidste √•rs novelleserie.

I 2009 havde vi p√• Ud & Se inviteret 12 forfattere til at skrive om ritualer, heriblandt Christian Yde Frostholm. Hans novelle indeholdt forskellige betragtninger om det at k√łre i tog, inklusive en linje, der l√łd ‚Äėman kunne overveje, om det overhovedet er forsvarligt at beholde et tog i rute, n√•r lyset er g√•et i samtlige vogne‚Äô.

Den linje studsede vi over, fordi vi n√łdigt ville have, at de mennesker, der er ansat i DSB, og for hvem sikkerhedsprocedurer er en del af det daglige arbejde, skulle l√¶se Ud & Se og f√łle, at vi ikke respekterede deres indsats. Det kan m√•ske virke overf√łlsomt, men det hensyn ville vi gerne vise DSBs medarbejdere i DSBs magasin.

Christian Yde Frostholm blev derfor spurgt, om han ville omformulere den ene s√¶tning eller slette den. Det ville han ikke. Vi fortalte ham, at vi s√• desv√¶rre ikke √łnskede at trykke hans tekst, men at han ville f√• sit honorar, og at han jo i √łvrigt frit kunne afs√¶tte historien andetsteds. Det var √¶rgerligt, is√¶r fordi Ud & Se har tradition for at udbrede ny – ofte smal – litteratur. Men det sker jo, at samarbejder g√•r i h√•rdknude.

Christian Yde Frostholm valgte at trykke sin novelle selv og dele den ud i en r√¶kke tog. Samtidig henvendte han sig til diverse medier, og der blev bragt historier i aviser og tv- og radioprogrammer om forl√łbet, der blev beskrevet som censur fra DSBs side.

Herefter meddelte Bent Vinn Nielsen i en klumme i dagbladet Information, at han ville benytte sin invitation fra Ud & Se til at skrive en tekst om en mand, der steg af toget, fordi han ikke turde k√łre l√¶ngere med det. Det er den novelle, vi indleder den ny serie med.

God l√¶selyst!”

(Ud & Se 1/2010, s. 36)

M√łrkel√¶gning

“Men nu skal det jo heller ikke v√¶re billig hoveren alt sammen, Deres Nielsen har skam t√¶nkt sig at investere sin egen lille person i sagen ogs√•. Han har tilf√¶ldigvis f√•et en bestilling p√• en novelle til n√¶ste √•rs udgave af Ud & Se til januarnummeret. Novellen skal indeholde s√¶tningen: ¬ĽEn mand steg af toget,¬ę og det er skam en sjov id√© med s√•dan et krav, kunstnerisk stimulerende og det hele. Ellers st√•r det forfatteren frit for, hvad novellen skal handle om. Jeg vil gerne afsl√łre allerede nu, at min novelle kommer til at handle om en mand, der stiger af toget, fordi han ikke t√łr k√łre videre med det.”

Bent Vinn Nielsen: M√łrkel√¶gning, Information (14/11/09)

Selvsving

Ingen romkugler i salgsvognen. DRs Selvsving tager Ud & Se-sagen under kærlig behandling.

“‘Kunst kan t√•le ret meget. Den har en autonomi, som hverken kunstneren eller en given virksomhed kan have magt over,’ siger Bent Meier [fra Center for Kunst og Lederskab p√• CBS] og uddyber.
‘Der er selvf√łlgelig ogs√• talrige eksempler p√• kunst, som er blevet uinteressant, fordi virksomheder ikke har turdet at give kunstnerne den n√łdvendige frihed. Kunst i virksomheder skal udfordre virksomheden og dens medarbejdere. Man kan i dette tilf√¶lde diskutere, om DSB har v√¶ret overf√łlsom. Men som sagen har udviklet sig, hvor kunstneren selv er g√•et p√• gaden, m√• man sige, at der p√• mange m√•der alligevel er kommet et interessant kunststykke ud af det.'”

Information (5/11/09)

“N√•r det var vigtigt for mig at deltage i uddelingen i g√•r h√¶nger det i h√łj grad sammen med at jeg slet ikke er i tvivl om at der er forskel. Og virkelig har sv√¶rt ved at s√¶tte mig ind i den tankegang.
En ting er at DSB er i deres gode, juridiske ret til at afvise et bestillingsarbejde de ikke finder lever op til deres √łnsker. S√•dan er det bare. Noget andet er at de virkelig alvorligt mener at Frostholms novelle ville udg√łre en sikkerhedsrisiko i bladet. (Her vil jeg anbefale at man l√¶ser novellen fx via dette link og ser hvad man selv synes). At de virkelig mener det er n√łdvendigt at kr√¶ve en s√¶tning √¶ndret. At de ikke mener det er n√łdvendigt at lade litteraturen udfolde sig frit. At alting for tiden virker til at kunne trumfes med sikkerhedskortet.”

Maja Elverkilde (3/11/09)

Dagens udklip

B√łrsen 3/1 2009

Politiken 3/11 2009
Berlingske 3/11 2009

Fotos fra Operationen

Fotos: Mathias Danbolt og RJJ.

Forsvarligt?

Video: RJJ

Operation Virkelighed, Hverdag og Alvor

Sikke en dag. 1100 noveller fik vi i f√¶llesskab spredt i tognettet p√• en enkelt time i S-tog og regionaltog under Operation Virkelighed, Hverdag og Alvor. Mange ark blev lagt ind i selve Ud & Se som et lidt for stort ekstra till√¶g, imens andre blev overrakt personligt. Og folks reaktioner var utroligt fine. Der var dem, der sagde tak, og der var mange smil. Og hver kup√© har sin stemning. Det st√łrste for mig personligt var n√¶sten at g√• ind i regionaltoget efter at have st√•et p√• perronen og delt noveller ud og opdage, hvor mange der sad indenfor og l√¶ste dem. I det trygge halvm√łrke …

Pressed√¶kningen af operationen har v√¶ret overv√¶ldende. Se bl.a. Politiken.dk, JP.dk og Fyens.dk og h√łr Kulturnyt (podcast, 6 min. inde). Mere f√łlger de n√¶ste dage. Her til aften var jeg live i TV Lorry, som fulgte op med et indslag om, at DSB har indf√łrt gratis internet i S-toget. S√• beh√łver man ikke l√¶ngere selv printe sit l√¶sestof p√• forh√•nd. Endnu engang tak for opbakningen og oplevelsen (og tak til Birgitta for foto)!

Se mere om Followers og operationen.

Læs mere →