Udklipsblog er en scrapbog fra internet-Danmark og mit bidrag til udstillingen Danmark 2010 – en vejledning til nationen for ‘verdens lykkeligste folk’, som har fernisering i dag på Overgaden.
C. Y. Frostholm
Andre brugere med samme søgning lånte også:
Mørkekammerhistorier
Ikke vold civil ulydighed
Han danser på sin søns grav
Men bedste hr. Hund
Ubevidst rødgang
Frygtelig lykkelig
Krig og fred i det 21. århundrede
Turen går til Møn & Lolland-Falster
Otto Frello – en uforbederlig maler
Noget om matematikken
Francis Alÿs: A Story of Deception
Ambulantes I and II Mexico City 1992-
Rehearsel I (El Ensayo) Tijuana, 1999-2001
Francis Alÿs: A Story of Deception (Tate Modern)
Whose map is it?
Emma Wolukau-Wanambwa: A continuing survey of syntactic parsing (detail) 2010
Alexandra Handal: Labyrinth of Remains and Migration (detail) 2000-01, 2010
Gayle Chong Kwan: Save the Last Dance for Me (detail), 2010
Esther Polak: NomadicMILK, 2008
Whose map is it? new mappings by artists (iniva, Rivington Place)
Emilia Kabakov: The Toilet in the Corner (2002)
Jan Svankmajer: Jabberwocky (1971)
The Surreal House (Barbican Centre)
Exposed
Jonathan Olley: Golf Five Zero watchtower (known to the British Army as ‘Borucki Sanger’), Crossmaglen Security Force Base, South Armagh 1999
Weegee (Arthur Fellig): Their First Murder October 9, 1941
Tate Modern: Exposed – Voyeurism, Surveillance & the Camera
Newspeak: British art now
Karla Black: Nothing is a must
Eugenie Scrase: Truncated trunk
Newspeak: British art now (Saatchi Gallery)
Tacita Dean: Craneway Event
Tacita Dean: Craneway Event (Frith Street Gallery)
“I filmed for four days—the first day it was raining and Merce just looked at the space. The next three days, the dancers came. There were pelicans everywhere, and the craneway was surrounded by glass. It was stunning light.”
Tacita Dean in Artforum
Rebranding
Hjælp Greenpeace med at rebrande BP. Se alle indsendte bidrag hidtil her.
Philip Hoare: Leviathan or, The Whale
“It is almost indecent to see the whales in such detail. I wonder, guiltily, if I ought to avert my eyes for fear of finding them too sensual – just as I admit that sometimes whales have the capacity to revolt me with their serpentine animalness, and now I question why I invent so much of myself in them. Even now, I cannot reconcile myself to their corporeality. Then there are days when they seem all the more pristine for their appearance out of water, as if newborn. One afternoon, an unnamed yearling presented pure white patches on its upper flukes, its chin and over its eye, so sharply contrasted, one eyelid black, the other white. For a few seconds – it cannot have been longer, although it seemed so – its eye met mine. Far from the dumb insolence of a horse or a dog’s pleading fidelity, it fixed me with a stare which I found, and still find, disconcerting.”
Philip Hoare: Leviathan or, The Whale
A dusty whale, a blind hamster, and a pickled library with a Norvegian rat (found dead outside the museum)
“I have dreams of orca whales and owls
but I wake up in fear…”
Lidt flere billeder fra Natural History Museum her.
Hell
Snapshots fra No Soul for Sale på Tate Modern: en festival for independant art spaces på Tate Modern i weekenden 14.-16. maj i anledning af Tate Modern’s tiårsdag. Festivalen er en slags Alt_Cph i magnumstørrelse med over 70 deltagere, hvis stande kun er adskilt af røde streger. Min automatreaktion var at forsøge at fokusere i kaos og støjkunst ved hjælp af kameraet. Jeg delte desuden spørgeskemaer, blyanter og viskelædere ud under PiST‘s morsomme og rammende “Performance Test – independent vs. dependent” og besvarede også selv skemaet. Mit resultat var “24/7 Independent”, hvilket ifølge den uddybende forklaring betød frihed, men også isolation og ensomhed. Håber de også laver en online version af testen, der også findes i den publikation man kan tage på deres stand. Her kan man også bestille gratis fotokopierede værker, bl.a. mine egne Virtual t-shirts. PiST er et interdisciplinært projektrum i Istanbul. Standen på Tate Modern er skabt af Osman Bozkurt, Stine Hebert og Didem Özbek.
Update: et åbent brev til Tate fra diskussionsgruppen Making A Living.
Dave Eggers: Zeitoun
Da Dave Eggers var i London for nylig til et Book Slam-arrangement på The Tabernacle, læste han nogle få sider af sin nyeste udgivelse Zeitoun og lukkede derefter bogen, hvorefter han fuldkommen ubrudt gled over i en genfortælling af en stor del af historien. I første omgang måske lidt skuffende, når man er kommet for at høre en forfatter læse, men man blev hurtigt suget ind af hans utrolige evne til at fortælle mundtligt, som det næsten føltes som en større oplevelse at være vidne til, end til en mand der læser ord til andet hvad han har skrevet.
Zeitoun er non-fiction, men letlæst, jeg havde nær sagt som en thriller. Den handler om en familie, der bliver offer for orkanen Katrina, men i endnu højere grad for myndighedernes måde at tackle katastrofen på i det paranoide klima efter 11. september. Det er en af den slags bøger, der umuligt kan efterlade én ligegyldig. Ikke mindst fordi det hurtigt bliver klart for én at katastrofen ikke afgrænser sig til New Orleans og 2005. Det der gik galt i New Orleans hænger jo sammen med noget der foregår overalt i Vesten i disse år. En foragt for basale rettigheder og menneskelig respekt. Et skred som gør, at det fra det ene sekund til det andet pludselig kan blive “okay” at fratage tilfældige medborgere al værdighed. Hvis man ikke allerede var alarmeret, bliver man det når man har lyttet til Kathy og Abdulrahman Zeitouns historie.
(Jeg gentager lige linket til Gary Youngs rammende anmeldelse i The Guardian).
Café Crema
Jeg sidder på cafeen i huset der skal rives ned. Alle lejlighederne på etagerne er barrikaderet, og alle de andre butikker virker lukkede nu, nogle er endda blevet indhegnet, men Café Crema har trukket skodderne op igen efter påskelukningen og alt virker så normalt som det nu kan på disse kanter.
Da vi kom her første gang for nogle måneder siden, var der et opslag om at cafeen skulle være lukket forlængst, men at ingen vidste præcis hvornår det ville ske. Nu er opslaget væk, og jeg spørger ikke om noget. Jeg smiler bare lidt ekstra til de skiftende folk i baren.
Da skuespillerne i Split Britches før deres Lost Lounge spurgte om der var noget vi havde mistet eller savnede i byen, måtte jeg som den eneste sige “jeg savner bare noget at savne”, fordi alting stadig var så nyt. Men det var Café Crema jeg egentlig ville have svaret. Det føles bare lidt billigt at sige, at man savner noget, man knap har kendt, og som fra éns første møde har været under afvikling.
Men det er Café Crema jeg savner. Mere og mere for hver dag.
Pictures
“You should come to my house and take some pictures. People are changing every day”, siger kvinden og prøver at få mig til at stoppe op. “There is a story in every picture”.
Angela de la Cruz: After
Angela de la Cruz: After, Camden Arts Centre.
“[The chair] was actually flattened by being sat on by a great woman, when I was in one of the hospitals I stayed in for a long time. It became completely useless and irreparable – bin material. I suffered a very serious stroke in 2005, from which I am still recovering, and seeing that was probably the first time that I had laughed since it happened”.
(Angela de la Cruz om værket “Flat” i Time Out London)
Anmeldelse og billeder: Guardian, flere værker: Lisson Gallery.
Laurie Anderson: Delusion
Laurie Anderson: Delusion (Barbican Centre)
All Days Are Nights
Douglas Gordon har fotograferet til omslaget på Rufus Wainwrights nye cd, All Days Are Nights: Songs for Lulu, og lavet visuals til hans næste turné.