C. Y. Frostholm

Alfabetet på hjul

Eric Tabuchi: Alphabet Truck

(Plog Ultra)

Et tegntrip

Michaux: Streker + Images du monde visionnaire

(Plog Ultra)

Et lille lys i mørket

Yoko Ono: Imagine Peace Tower + Wish Tree

(Plog Ultra)

Et Caroline Bergvall-overblik

Link

(Plog Ultra)

Alex Itin – frame efter frame

Link

(Plog Ultra)

Et ægtepar der skændes om stegemargarine. “Du lægger dem ikke sammen. De skal ligge sammen på båndet, stegemargarinen”.

Grafitti med usynligt blæk og blindskrift

– Kaspar Bonnén og The Blind

(Plog Ultra)

Uturevet, forvrænget og socio-politisk skrift

Jacques Villeglé på Centre Pompidou

(Plog Ultra)

Låge nr. 16

You have forgotten something

(Plog Ultra)

Jordskælv rammer Danmark. Stein Bagger lander i dag. “Herinde startede det med, at damerne fra telefoncentret ringede til os, fordi de rystede i stolene og lamperne gyngede.”

Kunsten at gå om et hjørne

Kunsten at gå om et hjørne

(Plog Ultra)

Exit George Brecht og Henning Christiansen

Word event

(Plog Ultra)

Hvad betyder Majbritt?

WA-anmeldelse 23-12-08

Lars Bukdahl anmelder Ofte stillede spørgsmål.

Hvis Adam i stedet havde spist et løg

David Clark: A is for Apple (2002)

(Plog Ultra)

P = halv ballon i snor

Ægyptisk alfabet

(Plog Ultra)

Nu er livet blevet lettere for dig, der aldrig er hjemme. Du vælger frit en automat fra gang til gang. Fx kan du vælge en automat nær dit arbejde, dit hjem eller togstationen. Du bestemmer selv.

Små mirakler

lokalblogging, minatureblogging og hardcore snailmail

(Plog Ultra)

Hårde pakker

Bukdahl anbefaler.

Sidste tango med køer

Link

(Plog Ultra)

Cut-up goes street

CutUp Collective

(Plog Ultra)

Insektsex på mobilen

Isabella Rossellinis Green Porno

(Plog Ultra)

For høje værdier

Omdirigeringsulykke

“Cirkulær omdirigeringsløkke. Firefox har opdaget at serveren henviser forespørgelsen for denne adresse på en måde så den aldrig vil blive færdig.”

(fra Susanne, tak!)

P for Prayer

Link

(Plog Ultra)

At udgive eller ikke at udgive

– det er ikke noget spørgsmål

(Plog Ultra)

Bortkommet

Unnameable Name på Københavns Hovedbibliotek

(Plog Ultra)

Et snitmønsterdigt

Christine Wilks: Fitting the Pattern

(Plog Ultra)

Julekalenderplogmaraton

Link

Dagens ord

kundetilfredshedschef

Levende skulpturer og andre interventioner

Harmen de Hoop

(Plog Ultra)

Litteraturreklame

4th Estate og Douglas Coupland

(Plog Ultra)

David Bellingham: Fresh Fruit & Tables

Link

(Plog Ultra)

Forfulgt af en fiktion

Sms-roman. Forfatteren Merete Pryds Helle testkører en ny genre.

(Weekendavisen #48, 2008)

Finder du sted på nettet?

Tue Andersen Nexø anmelder Ofte stillede spørgsmål i Information og skriver bl.a.:

“Det er jo ellers ikke smukt sprog, det her, selvom Christian Yde Frostholm har en betydelig tæft for at skabe rytme, pauser og fremdrift i sit materiale. Alligevel er der noget prægnant, noget voldsomt og rørende over mange af teksterne. Det skyldes ikke bare de pludselige glimt af personer bag det fundne sprog, af en vilje og en uro, som man straks klipper videre fra. En fantastisk linje lyder i sin helhed ‘Forelskelse eller kærlighed er at kende Ditte Nielsen’.

Det skyldes også, at de mange klicheer ikke føles indholdstomme. De føles snarere som en art klodsede, ubehjælpsomme redskaber. Det er som om, de tager for hårdt fat om selvet, klicheerne, fremstillingen bliver for direkte, for skråsikker, for groft optegnet. Man vånder sig ved at læse det – og morer sig.”

“Christian Yde Frostholm har gennemført sin konceptuelle øvelse til UG med kryds og slange. Nu må man håbe, at Ofte stillede spørgsmål også kan sælge noget, selvom den ikke udkommer på et stort forlag.”

Anne Myrup Munk interviewer Fribytterdigteren.

(Bogen kan bl.a. købes via Afsnit P)

Det åbne værk

Peter Stein Larsen anmelder Ofte stillede spørgsmål i Kristeligt Dagblad:

“I 1962 skrev Umberto Eco et banebrydende essay, der hed “Det åbne værks poetik”, hvor han priste en særlig type af værker, der var karakteristiske ved, at læseren selv kan finde sin vej igennem teksten. Der var imidlertid ikke dengang ret mange eksempler på “åbne værker”, og man kan tilbageskuende sige, at Eco var ret profetisk, når han lancerede det åbne værks poetik, for en sådan har de fleste mennesker i det sidste årti mødt ét bestemt sted, nemlig på internettet. Kan man da lave æstetisk og eksistentielt udfordrende “åbne” litterære værker, kan man spørge. Her bliver det straks sværere. For selvom digtere som Klaus Høeck, Niels Lyngsø og Peter Adolphsen har skabt værker med netværks-agtig komposition, er der dog efter min opfattelse kun én dansk digter, der virkelig har anvendt det åbne værks poetik med et sublimt resultat, nemlig Christian Yde Frostholm.

Denne digters nyeste værk hedder “Ofte stillede spørgsmål” og har meget tilfælles med de to foregående værker “Mellem stationerne (2000) og “Afrevne ord” (2004). Mens de to foregående værker imidlertid er kollager komponerede af sprogfragmenter opfanget i den moderne storby, er vi i den nye digtsamling inde i internettets verden mellem de utallige former for tekst, som man her møder. Frostholms bog er en nådesløs kortlægning af den måde, hvorpå identitet og selvforståelse udformer sig i dette medie. Man oplever således ved læsningen af Frostholms “åbne værk”, hvor man kan begynde og slutte, hvor det passer en, at det hele tiden myldrer frem med personer, der efter internettets forskrifter ytrer sig om sig selv og verden på en måde, der er udtryk for en ret uhyggelig nivellering af alle værdier. Genrer som datingprofiler, debatblogs, chats, reklamespots og opinionsundersøgelser er blandt de yndede genrer, som Frostholm benytter, og som i denne bog for første gang folder sig ud i så høj grad inden for dansk poesi. Der er mange perler i denne vigtige bog – køb den straks!”

Dresscode for kvindelige danske forfattere

“Nilsson besvarer modstand med, hvad Sys Hindsbo kalder for »en slags svensk stolthed«. »Hvis han en gang føler sig forrådt eller svigtet, så glemmer han det ikke. Der er den danske psyke anderledes. Vi kan ikke udholde langvarigt fjendskab. Vi er ikke så absolutte.”

“Du har ikke valgt en foretrukken måde at kommunikere på.”

I mellemtiden i Mellemøsten

Gaza/Sderot. Nyskabende webdokumentar på arte.tv rapporterer direkte fra et grænseland, der er som et åbent fængsel.

(Weekendavisen #45, 2008)

Hvergang jeg hører om Gaza-striben i nyhederne, efter at jeg lærte ovennævnte projekt at kende, lytter jeg efter på en anden måde.

Hvad foregik der egentlig?

(Deadline i går)

A place where all things are possible

43202678

Vælgere i Californien jubler over, at de fik flertal for at forbyde homoseksuelle ægteskaber ved lov.

Et splintret landskab af bogstaver

– Melik Ohanian: From The Voice To The Hand

(Plog Ultra)

Kunsten i den flydende verden

Club Internet. Netkunstens efterårsudstilling er et frit fald ud af rammen.

(Weekendavisen #44, 2008)

Ja, og hvorfor svarer du ikke?

“hvor er du, kære dygtige kvindelige spoken word digter…
Dét, jeg mener med “dygtig” er:
(…)
2) at du kan finde ud af at holde på og tale ind i en mikrofon
(…)
6) at du kan finde ud af at holde på og tale ind i en mikrofon (dette er et så vigtigt punkt, at det gerne må stå to gange)”

Respons

Michael Balle (Sentura) og Martin Johs. Møller om Ofte stillede spørgsmål.

Dagens ord

responsopsamler

Efter finanskrisen

“Jo mer du gi’r – jo mer får du igen”

skrev pengeautomaten

Liberatur og alternativ tegnsætning

– Den Blå Port nr. 79

(Plog Ultra)

Kunstværket i kommentarfeltet

Kunsten.nu. Et opgør med hovedstad-centrismen og (måske) med kunstanmeldelsen som vi kender den.

(Weekendavisen #41, 2008)