– Eric Tabuchi: Alphabet Truck
(Plog Ultra)
– Eric Tabuchi: Alphabet Truck
(Plog Ultra)
– Michaux: Streker + Images du monde visionnaire
(Plog Ultra)
– Yoko Ono: Imagine Peace Tower + Wish Tree
(Plog Ultra)
(Plog Ultra)
(Plog Ultra)
Et ægtepar der skændes om stegemargarine. “Du lægger dem ikke sammen. De skal ligge sammen på båndet, stegemargarinen”.
(Plog Ultra)
Jordskælv rammer Danmark. Stein Bagger lander i dag. “Herinde startede det med, at damerne fra telefoncentret ringede til os, fordi de rystede i stolene og lamperne gyngede.”
(Plog Ultra)
(Plog Ultra)
Lars Bukdahl anmelder Ofte stillede spørgsmål.
(Plog Ultra)
Nu er livet blevet lettere for dig, der aldrig er hjemme. Du vælger frit en automat fra gang til gang. Fx kan du vælge en automat nær dit arbejde, dit hjem eller togstationen. Du bestemmer selv.
Bukdahl anbefaler.
(Plog Ultra)
(Plog Ultra)
– Isabella Rossellinis Green Porno
(Plog Ultra)
“Cirkulær omdirigeringsløkke. Firefox har opdaget at serveren henviser forespørgelsen for denne adresse på en måde så den aldrig vil blive færdig.”
(fra Susanne, tak!)
(Plog Ultra)
– Unnameable Name på Københavns Hovedbibliotek
(Plog Ultra)
– Christine Wilks: Fitting the Pattern
(Plog Ultra)
kundetilfredshedschef
(Plog Ultra)
– 4th Estate og Douglas Coupland
(Plog Ultra)
(Plog Ultra)
Sms-roman. Forfatteren Merete Pryds Helle testkører en ny genre.
(Weekendavisen #48, 2008)
Tue Andersen Nexø anmelder Ofte stillede spørgsmål i Information og skriver bl.a.:
“Det er jo ellers ikke smukt sprog, det her, selvom Christian Yde Frostholm har en betydelig tæft for at skabe rytme, pauser og fremdrift i sit materiale. Alligevel er der noget prægnant, noget voldsomt og rørende over mange af teksterne. Det skyldes ikke bare de pludselige glimt af personer bag det fundne sprog, af en vilje og en uro, som man straks klipper videre fra. En fantastisk linje lyder i sin helhed ‘Forelskelse eller kærlighed er at kende Ditte Nielsen’.
Det skyldes også, at de mange klicheer ikke føles indholdstomme. De føles snarere som en art klodsede, ubehjælpsomme redskaber. Det er som om, de tager for hårdt fat om selvet, klicheerne, fremstillingen bliver for direkte, for skråsikker, for groft optegnet. Man vånder sig ved at læse det – og morer sig.”
“Christian Yde Frostholm har gennemført sin konceptuelle øvelse til UG med kryds og slange. Nu må man håbe, at Ofte stillede spørgsmål også kan sælge noget, selvom den ikke udkommer på et stort forlag.”
Anne Myrup Munk interviewer Fribytterdigteren.
(Bogen kan bl.a. købes via Afsnit P)
Peter Stein Larsen anmelder Ofte stillede spørgsmål i Kristeligt Dagblad:
“I 1962 skrev Umberto Eco et banebrydende essay, der hed “Det åbne værks poetik”, hvor han priste en særlig type af værker, der var karakteristiske ved, at læseren selv kan finde sin vej igennem teksten. Der var imidlertid ikke dengang ret mange eksempler på “åbne værker”, og man kan tilbageskuende sige, at Eco var ret profetisk, når han lancerede det åbne værks poetik, for en sådan har de fleste mennesker i det sidste årti mødt ét bestemt sted, nemlig på internettet. Kan man da lave æstetisk og eksistentielt udfordrende “åbne” litterære værker, kan man spørge. Her bliver det straks sværere. For selvom digtere som Klaus Høeck, Niels Lyngsø og Peter Adolphsen har skabt værker med netværks-agtig komposition, er der dog efter min opfattelse kun én dansk digter, der virkelig har anvendt det åbne værks poetik med et sublimt resultat, nemlig Christian Yde Frostholm.
Denne digters nyeste værk hedder “Ofte stillede spørgsmål” og har meget tilfælles med de to foregående værker “Mellem stationerne (2000) og “Afrevne ord” (2004). Mens de to foregående værker imidlertid er kollager komponerede af sprogfragmenter opfanget i den moderne storby, er vi i den nye digtsamling inde i internettets verden mellem de utallige former for tekst, som man her møder. Frostholms bog er en nådesløs kortlægning af den måde, hvorpå identitet og selvforståelse udformer sig i dette medie. Man oplever således ved læsningen af Frostholms “åbne værk”, hvor man kan begynde og slutte, hvor det passer en, at det hele tiden myldrer frem med personer, der efter internettets forskrifter ytrer sig om sig selv og verden på en måde, der er udtryk for en ret uhyggelig nivellering af alle værdier. Genrer som datingprofiler, debatblogs, chats, reklamespots og opinionsundersøgelser er blandt de yndede genrer, som Frostholm benytter, og som i denne bog for første gang folder sig ud i så høj grad inden for dansk poesi. Der er mange perler i denne vigtige bog – køb den straks!”
“Nilsson besvarer modstand med, hvad Sys Hindsbo kalder for »en slags svensk stolthed«. »Hvis han en gang føler sig forrådt eller svigtet, så glemmer han det ikke. Der er den danske psyke anderledes. Vi kan ikke udholde langvarigt fjendskab. Vi er ikke så absolutte.”
Gaza/Sderot. Nyskabende webdokumentar på arte.tv rapporterer direkte fra et grænseland, der er som et åbent fængsel.
(Weekendavisen #45, 2008)
—
Hvergang jeg hører om Gaza-striben i nyhederne, efter at jeg lærte ovennævnte projekt at kende, lytter jeg efter på en anden måde.
Vælgere i Californien jubler over, at de fik flertal for at forbyde homoseksuelle ægteskaber ved lov.
– Melik Ohanian: From The Voice To The Hand
(Plog Ultra)
Club Internet. Netkunstens efterårsudstilling er et frit fald ud af rammen.
(Weekendavisen #44, 2008)
“hvor er du, kære dygtige kvindelige spoken word digter…
Dét, jeg mener med “dygtig” er:
(…)
2) at du kan finde ud af at holde på og tale ind i en mikrofon
(…)
6) at du kan finde ud af at holde på og tale ind i en mikrofon (dette er et så vigtigt punkt, at det gerne må stå to gange)”
Michael Balle (Sentura) og Martin Johs. Møller om Ofte stillede spørgsmål.
responsopsamler
“Jo mer du gi’r – jo mer får du igen”
skrev pengeautomaten
– Den Blå Port nr. 79
(Plog Ultra)
Kunsten.nu. Et opgør med hovedstad-centrismen og (måske) med kunstanmeldelsen som vi kender den.
(Weekendavisen #41, 2008)